Elsősorban a tanulókra koncentrál a pénzügyi tudatosságot fejlesztő stratégiának a kormány által már elfogadott első kétéves cselekvési terve, ugyanakkor a programokkal a felnőtt lakosságot is meg kívánják szólítani – mondta a távirati iroda beszámolója szerint a Pénzügyminisztérium (PM) pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkára sajtótájékoztatón tegnap Budapesten.
Balogh László kiemelte: a 2018-ra és 2019-re vonatkozó cselekvési terv a nagy ívű, hét évre szóló stratégiát „aprópénzre váltja”, határidőket és felelősöket állít a programsorozat céljai mellé. A pénzügyi tudatosság javítása Magyarországon jó a családoknak, a pénzügyi szolgáltatóknak és az egész nemzetgazdaságnak is – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
Hozzátéve: amennyiben a lakosság okos pénzügyi döntéseket hoz, összehasonlítja a különféle termékeket, az a pénzügyi szolgáltatókat arra ösztönzi, hogy versengjenek, az ügyfelek igényeihez szabják az ajánlataikat.
A pénzügyi tudatosság javulásának egyik fő mérföldköve Balogh László szerint az lenne, ha minél több családban készülne költségvetés a várható bevételekről és kiadásokról. Egyelőre Magyarországon a családok mindössze 25 százaléka állít össze büdzsétervezetet, miközben Nyugat-Európában ez az arány 70 százalék körüli – jegyezte meg a PM szakpolitikusa.
Kiemelte továbbá annak fontosságát is, hogy lehetőségükhöz mérten minél többen tegyenek félre pénzt, és megtakarításaikhoz megfelelő hozamot nyújtó konstrukciót válasszanak. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) felmérése alapján Magyarországon mindössze a lakosság 16 százaléka válogat a banki, befektetési, biztosítási termékek közül, hasonlítja össze a lehetőségeket.
– A pénzügyi termékek behálózzák az emberek életét, egyben kitűnő lehetőségeket, de veszélyes csapdákat is jelentenek – fogalmazott Balogh László. A pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár a cselekvési terv kulcsfontosságú elemének nevezte, hogy a nemzeti alaptantervbe minél előbb bekerüljön a pénzügyi tudatosság oktatása. Külön megemlítette: a program folyamán kiemelten fontos cél, hogy az ismeretanyag átadásának élményalapúnak kell lennie.