Az Alibaba hat éve indította el a mindig november 11-én tartandó online vásárlási programot az amerikai kiberhétfő és fekete péntek mintájára – de azok méreteit jócskán túlhaladva. A szinglik Valentin-napra emlékeztető tréfás megünneplésének napján – amely eredetileg csak arra ösztönzött, hogy egymással összeállva menjenek shoppingolni, s közben legyenek vidámak – szinte minden árut hatalmas árengedménnyel lehet megvásárolni, így milliószámra rohanják meg a virtuális áruházakat – nemcsak Kínában, hanem idén 200 országban és térségben. Az akcióban 40 ezer kereskedő nem kevesebb mint hatmillió termékét „tettek ki” a képzeletbeli polcokra, sőt 25 külföldi ország is képviseltette magát több mint ötezer márkatermékkel.
Az őrületre jellemző, hogy már az első nyolc percben összejött az első milliárd dolláros bevétel, s egy óra alatt annyi forgalom generálódott, mint amennyit tavaly tizenegy óra elteltével realizáltak. A huszonnégy órás cirkusz alatt mintegy 760 millió csomagot állítottak össze, 40 százalékkal többet, mint 2014-ben. A posta és a csomagszállító cégek több ezer alkalmi munkást voltak kénytelenek felvenni annak érdekében, hogy bírják az iramot. Jack Ma, az Alibaba alapító elnöke szerint idén a legnagyobb kihívást nem is az árukészlet mennyisége, hanem a logisztika jelenti: a „kettős 11” nagy próba elé állítja Kína infrastruktúráját és internethálózatát.
Hozzátette: az a körülmény is próbára teszi a kiszállítást, hogy – hideg lévén az idő – az emberek többet vásárolnak a télre való felkészülés jegyében. Az elektronikus kereskedelmi platform elszámolási rendszere, az Alipay – egyébként Kína legnagyobb online pénzügyi szolgáltatója – a vásárlás csúcsidőszakában másodpercenként 85 900 tranzakciót regisztrált, 2,23-szor többet, mint az elmúlt esztendőben.
A KPMG tanácsadó cég egyik helyi szakértője szerint az, hogy az idei bevásárlási ünnep rekordokat döntöget, a kínai fogyasztók masszív vásárlóerejére utal, s megmutatja az ünnepek fontosságát a kínai kiskereskedelmi szektorban.