Megszűnhet a fiatal generációt célzó Joon légitársaság, amely október végétől átvette az Air France budapesti járatait. A Joon furcsa képződményként jelent meg az Air France–KLM-csoportban, de az európai légi közlekedésben is.
A cég kifejezetten nem low-cost, és nem is hibrid légitársaságként akarta definiálni magát, hanem mint egy innovatív, fiatalokat célzó szolgáltató. Az új utazási élményt kínáló társaság nem csupán egy márkát, hanem egy új szemléletmódot is takar: az olyan fiatal felnőttek igényei szerint alakították ki, akiknek szinte az egész életük a digitális technológia körül forog.
Megalkotói úgy tekintettek a Joonra, mint az Air France lázadó kistestvérére, amely szembemegy a tradíciókkal és az utazóközönség újszerű elvárásaiból inspirálódik. Emellett persze a fiatal felnőttek fizetőképességére is számítottak, azonban a bevételek elmaradtak a tervektől, ráadásul az anyacég élén vezetőváltás is bekövetkezett.
Az Air France új vezérigazgatója, Benjamin Smith a Le Figaro francia lapnak a minap úgy nyilatkozott, hogy nem látja a jövőjét a tavaly létrehozott, fiatalos arculatú légitársaságnak. Az interjúban, amelyet az Airportal.hu idézett, arról is beszélt, a Joon beszántásáról szóló döntésben szerepet játszott, hogy az Air France-dolgozóknál lényegesen kevesebbet kereső tornacipős cég légiutas-kísérői részéről sztrájkfenyegetések érkeztek.
Az alkalmazottak elégedetlenségét magyarázza, hogy a légitársaság az Európán belüli rövid távú útvonalai mellett közepes hosszúságúakat is repül, sőt az Air France-tól átvett A340-300-asokkal hosszú távú járatokat is teljesítenek.
Ugyanakkor a cég a munkavállalókat meglehetősen alacsony juttatásokat biztosító kollektív szerződéssel foglalkoztatta. A döntés abból a szempontból sem meglepetés, hogy a Joon-projekt a májusban lemondott előző vezér, Jean-Marc Janaillac szellemi gyermeke volt.
A Joon időközben átvette az Air France több, korábban a gerinchálózathoz tartozó járatát – köztük október végétől a budapestit is –, ám nem sikerült a kitűzött üzleti célokat elérniük, és a céget 2018-ban nullszaldóssá tenni.
Emögött részben az állhat, hogy a diszkontpiacon a Joon éles versenyhelyzetben találta magát főleg a Ryanairrel és az easyJettel szemben, de még a cégcsoporton belüli Transavia France-szal is versenyeznie kellett. A hosszú távú útvonalakon pedig a Norwegian és a Level által diktált komoly árversenyben próbált utasokat szerezni.
A Joon flottájában jelenleg 13 Airbus A320 típuscsaládba tartozó és négy Airbus A340-300-as négyhajtóműves, szélestörzsű repülőgép teljesít szolgálatot. A vezérigazgató a Joon megszüntetésével a cég 550 dolgozóját visszavenné az Air France-hoz.