Bár rossz hírek érkeztek a közelmúltban az egyik jelentős autóbuszos cég (Ikarus Egyedi Kft.) háza tájáról, a hazai autóbuszgyártás továbbra is mutat életjeleket, így eséllyel pályázhat személyszállító járművek szállítására. A Tenders Electronic Daily (TED), vagyis az EU közbeszerzési értesítője szerint a közúti közlekedési központok és a Volánbusz járműbeszerzéseit végző Volán Buszpark Kft. két pályázatot is kiírt az elmúlt napokban.
Az egyik tender 43 új, emelt komfortfokozatú, óránként száz kilométeres utazósebességre képes autóbusz vásárlásáról szól. A kocsikat zárt végű, 10 éves futamidejű pénzügyi lízingkonstrukcióval tervezi finanszírozni a Volán Buszpark. A másik beszerzés során 25 új, normál padlós, kéttengelyes autóbuszt vesznek. Ezeket a járműveket is zárt végű pénzügyi lízing formájában fizetné ki a társaság, ugyancsak 10 év alatt. Az ajánlatokat mindkét tenderre szeptember 27-ig adhatják be az érdeklődők.
A korábban zajlott hasonló pályázatok eredményét ismerve szakmai körökben nem titok, hogy a normál padlós busztender esélyese a Kravtex. Az emelt komfortfokozatú kocsik esetében ugyancsak rendelkezik a cég a kívánalmaknak megfelelő járművel.
A Kravtex már nem sokáig marad egyedüli gyártó a hazai piacon. Sajtóhírek szerint még az idén megindul Debrecenben a Mercedes Benz Reform 500 LE busz sorozatgyártása. Ráadásul a közelmúltban többségi részesedést szerzett az ITK Holdingban a Mol, így a cégnek komoly, tőkeerős támasza lesz.
Az első ütemben olyan alacsony belépésű városi, elővárosi buszok készülnek Debrecenben, amelyek első két ajtaja alacsony padlós, és amelyekhez az EvoBus Hungária Kft. szállítja a járóképes alvázat. Az ITK leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. saját fejlesztésű alvázfelépítményt gyárt. A termelés felfutása után két műszakban évi 250-300 buszt gyárthatnak. Az első körben háromszáz dolgozóra lesz szükség az üzemben, ahol 150-170-et már képeznek, illetve alkalmaznak.
A nagyobb léptékű fejlesztés a beruházás második ütemében valósul meg. A újabb létesítmény a debreceni repülőtér mellett épül majd, az első, 10 ezer négyzetméteres alapterületű csarnokot a háromlépcsős beruházás során újabbak követhetik a 15-20 hektáros területen. Ebben a gyárban műszakonként háromszáz, összesen évi 700-800, a két üzemrészben együtt pedig évi 1000-1200 busz készül majd. Az ITK- csoport a járműfejlesztésre és a gyártás bővítésére 70 millió eurót kíván fordítani Debrecenben.
Mint ismert, Magyarországon több mint 18 ezer autóbusz fut az utakon, átlagos koruk 14,7 év. Ahhoz, hogy a koruk megfeleljen az uniós igényeknek, több ezret azonnal le kellene cserélni.