– Évről évre növekszik a fővárosba látogatók száma, több külföldi turisztikai szaklap szerint az európai úti célok élén szerepel Budapest. Felkészültek vagyunk az érkező turistatömegek kiszolgálására?
– A Budapestre érkező vendégek viszonylag elégedettek. Ez leginkább azoknak az eleve létező adottságoknak köszönhető, amelyek a várost vonzóvá teszik, ám mindez nem lenne elegendő, ha a köré épült szolgáltatások nem volnának versenyképesek és nem alkalmazkodnának a folyamatosan változó elvárásokhoz. Idetartozik a közlekedés – amely mostanra nagyon sokat javult –, a szórakoztatás és a látványprogramok, valamint a kiemelkedő kulturális és sportesemények, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy fővárosunk mellett döntsön a külföldi utazó. Nagyon fontos azoknak a szervezőknek, beutaztatóirodáknak a munkája is, akik, amelyek folyamatosan Budapestre hozzák a vendégeket.
– Milyen attrakciók számítanak ma a fővárosban jelentős turisztikai vonzerőnek?
– Az én koncepcióm szerint Budapest a négy évszak fővárosa Európa szívében, a szezonális ingadozásoktól mentes kínálatnak éppen ezért kiegyenlítettnek kell lennie. Nem veszíthetjük el télen azt a vendégtömeget, amely a főszezonban, a nyári nagy fesztiválok miatt érkezik a fővárosba. Feltétlenül meg kell említenünk azt a vállalkozói réteget, amely most is erős frontja Budapest turizmusának. Évtizedek óta mozgásban tartják a várost, és kiszolgálják az ide érkezőket: a kifejezetten nagy nemzetközi érdeklődésre számot tartó események rendezése a létüket igazolja. Például a Forma–1, a Budapest-maraton futóversenyei, a gasztronómiai fesztiválok, a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Sziget Fesztivál, a Margitsziget Szabadtéri Színház vagy a CAFe őszi fesztivál, továbbá a karácsonyi vásárok.
– A fejlődés nem áll meg, például jövőre megduplázzák a Budapest népszerűsítésére fordítható marketingpénzeket.
– Ahhoz, hogy Budapest turisztikai szempontból kiemelkedő úti célként meg tudja tartani, sőt javíthassa pozícióját, közép- és hosszú távra tervezett átfogó és okos marketingstratégia szükséges. Ennek mentén végezzük munkánkat a főváros hivatalos turisztikai szervezeteként. De fontos megemlíteni azt is, hogy továbbra is nélkülözhetetlen a személyes kapcsolat a vendégekkel, amit részünkről a Budapestinfo Turisztikai Információs iroda és közterületi hálózatunk valósít meg, ez is fejlesztés előtt áll. A kihívásoknak és a versenyben maradásnak egyik feltétele a kreativitás, a fejlesztések és a rugalmasság, azaz lépést tartani a világ kihívásaival, technológiai és infrastrukturális fejlődével.
– Sokan úgy ismerik a magyar fővárost, ahol virágzik a romkocsmaturizmus. Változhat ez?
– Vannak olyan elavult helyi szabályok, kerületi, fővárosi és egyéb rendeletek –, amelyeket még hozzá kell igazítani a nemzetközi elvárásokhoz. Ha az a szándék, hogy ne olcsó úti cél legyen Budapest, hanem a minőség városává váljon, akkor be kell fektetnünk. Ez pedig nemcsak pénzt jelent, hanem adott esetben a jogszabályi háttér módosítását, amely egészen kerületi szintig is érhet. Megélhetnek egymás mellett a romkocsmák és a magasabb színvonalú kulturális lehetőségek is, ezeket azonban marketingben, minőségben, mennyiségben is biztosítani kell.
– Miközben a szolgáltatások fejlődnek, hogy áll ezek népszerűsítése? Jó reklám nélkül nem jutnak el a hírek a nagyközönséghez.
– Évről évre megfogalmazzuk, hogy többet kell költeni a kommunikációra, úgyhogy van erre hajlandóság fővárosi részről is. A Budapest brandet képviselő nagy események kifejezetten a mi cégünkön keresztül zajlanak. Ezek népszerűsítésekor gyakorlatilag a városbrand építését vállaljuk, kulturális értékeink felmutatásával. Az egyik fontos elem a Budapest Card turisztikai városkártya. Ezt úgy kell felfogni, hogy a kártya maga a város minősített tartalma: kultúrában, sportban, fürdőben, városnézésben, gasztronómiában, szóval minden területen, ami fontos merítés lehet egy vendégnek; átadjuk a város kulcsát, rengeteg ingyenes szolgáltatással és kedvezménnyel együtt. Jelenleg a webes fejlesztésünk vége felé járunk, várhatóan december elejére mutatkozik be az új, többnyelvű Budapestinfo honlapcsalád. Letölthető applikáció is lesz, amelyet a saját telefonján bárki igénybe vehet, tehát nem feltétlenül plasztikkártyában kell megtestesülniük a kedvezményeknek. Ma már a világban szinte minden online működik. Ezzel együtt továbbra is nagyon fontos a személyes találkozás. A Liszt Ferenc repülőtéren például két nagy információs irodánk van, a műjégpályánál és a Deák térnél is jelen vagyunk, illetve most nyitjuk a Bálnában új irodánkat, de a budai Várban is van egy információs irodánk. Emellett tizenhat közterületi infopultunk van, ami egy bővíthető rendszer.
– Vállalható számunkra a 2024-es olimpia?
– Úgy gondolom, Budapest megérdemli, hogy 2024-ben olimpiát rendezzen, de bizonyos területeken határozott előrelépés szükséges. A centrumban zajló eseményeket például forgalomszabályozással együtt szét kell teríteni. Budapest egyik legkiválóbb adottsága a Duna folyami hajózása, de szükség van a rakpart, a kikötők innovatív fejlesztésére is. A szállodakapacitás bővítésére érdemes átgondolni a szállodahajók építését és telepítését.