A gépjárműimportőrök az új személyautók piacán 7,5 százalékos növekedésre számítanak 2018-ban, előrejelzésük szerint 125 ezer új gépkocsit helyeznek majd forgalomba Magyarországon – közölte Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke a minap. Ez megfelel a 2002-ben piacra dobott mennyiségnek. Tavaly 116 ezer új személygépkocsit adtak el, 20 százalékkal többet az előző évinél.
Érdemes emlékezni rá, hogy 2001-ben kelt el hasonló számban új gépkocsi Magyarországon. A csúcstól ez messze van: a gazdasági válság előtt, 2007-ben 156 ezer gépkocsit értékesítettek hazánkban.
Ugyanakkor használt autóból tavaly 155 ezernél többet importáltak és helyeztek forgalomba. Ennek fényében nem véletlen, hogy a belföldi autópark átlagéletkora 14 év felett van, míg az uniós átlag 10,7 év. Az ok: a Magyarországra behozott autók átlagéletkora 12 év fölött van, az autópark 67 százaléka tízévesnél idősebb, és csak a tíz százaléka fiatalabb ötévesnél.
Erdélyi Péter ugyanakkor kedvező tendenciá-nak nevezte, hogy 2017-ben megkezdődött a magánvásárlók visszatérése az autópiacra, valamivel 60 százalék alá került a jogi személyek által vásárolt autók aránya.
Ugron Gábor, az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta, hogy becsléseik szerint 2030-ra Magyarországon az elektromos meghajtású gépjárművek aránya meghaladja majd a tíz százalékot. Felidézte, hogy a társaság több mint 300 elektromos töltőállomás telepítését kezdte meg 2017-ben, és összesen 1000-1200 állami tulajdonú töltőpont létesítését tervezik.
Hozzátette, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium által kiírt pályázat támogatásával 213 önkormányzati tulajdonú töltő létesül. Az első fél év végére mintegy 300-330 állami és további 200-210 önkormányzati tulajdonú e-töltőkút üzemel majd az országban – közölte az ügyvezető igazgató. Az elektromos gépjárművek vásárlásának támogatásáról elmondta, hogy tavaly, év végéig 600 pályázatot adtak be 735 autóra.
A támogató okiratokat 643 autóra kiállították, és 260 jármű esetében kifizették a támogatást. Ugron Gábor hozzátette, dolgoznak a pályázati rendszer felgyorsításán. Az ügyvezető igazgató felidézte azt is, kormányzati döntés alapján 2030-ra az állami tulajdonú autók 30 százalékát tisztán elektromos meghajtásúra cserélik.