Négysávos út köti majd össze Debrecent Békéscsabával és Szegeddel – jelentette be a közlekedési kormányzat 2016 őszén, és tavaly októberben megjelent a közbeszerzési felhívás. A pályázatot elbírálta a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő, és most aláírták a nyertes mérnökirodákkal a szerződéseket. A kivitelezők feladata az, hogy másfél év alatt elkészítsék a tervezési dokumentumot a Debrecen–Békéscsaba, valamint a Békéscsaba–Szeged gyorsforgalmi út összeköttetésére.
A munka része a tanulmányterv, környezeti hatásvizsgálat elkészítése, valamint közreműködés a hatósági engedélyek megszerzésében. Ezért a vállalkozók 785 millió forintot számlázhatnak. A feladat magában foglalja a döntés-előkészítő tanulmány, a környezetvédelmi hatásvizsgálat, a költség-haszon vizsgálat, a közúti biztonsági hatásvizsgálat elkészítését, illetve a környezetvédelmi engedély megszerzését.
Fő cél, a városok közötti gyorsforgalmi kapcsolat lehetőségeinek feltárása, változatok kidolgozása, műszaki jellemzők meghatározása, részszakaszok kijelölése. A Debrecen–Békéscsaba gyorsforgalmi szakaszt az Út-Teszt készítheti el 437 millió, míg a Békéscsaba–Szeged-szakaszt a Roden- és a Tura-terv 348 millió forintért.
A kormány azzal indokolta az utak megépítésének szükségességét, hogy az – kapcsolódva a Miskolc–Kassa, már épülő útvonalához – javítja az ország észak–déli irányú átjárhatóságát mind a személy-, mind az áruforgalom számára. Mint ismert, az M30-as (Miskolc–Hidasnémeti) építése már megkezdődött, míg az út a szlovákiai oldalon már elkészült. A Debrecen–Békéscsaba-szakaszon belül a Debrecen–Berettyóújfalu (M35-ös) ugyancsak épül mintegy 30 kilométeren. Hódmezővásárhely elkerülő szakasza már elkészült, ami az építendő Békéscsaba–Szeged-szakaszt rövidíti meg 13 kilométerrel.
Ha elkészül a Debrecen és Szeged közti útvonal, a csongrádi megyeszékhely összekötő pont lehet a tervezett M9-es autópálya irányába. A több évtizede tervezett körgyűrű Szegedtől a Dél-Dunántúl érintésével Sopronig vezet majd. A nyomvonalon kevés útvonal valósult meg eddig. A legnevezetesebb a Szent László Duna-híd Szekszárdnál, amelyet 2003-ban adtak át, a hozzá vezető húsz kilométernyi úttal. A kétszer egy sávos – de bővíthető – szakasz a 6-os és az 51-es főutakat köti össze. A Szekszárd–Kaposvár, a Kaposvár–Bonyhád és a Vasvár–Zalaegerszeg szakasz építését már előkészítették.