Tiltakozásokat váltott ki Nyugat-Európában, hogy az Európai Parlament heteken belül elfogadhatja a nemzetközi fuvarozók működését is szabályzó mobilitási csomagot. A szavazás viszont csúszhat, mert a parlament közlekedési bizottsága nem támogatja a javaslatot. Tegnap 150 bolgár kamionos állta körbe Brüsszel központját, és szószólóik hangoztatták, hogy hazánk, valamint Lengyelország, Litvánia, Lettország és Románia fuvarozói is egyetértenek a jogszabály elleni tiltakozással. De nem csak az unió keleti felének kamionosait sérti a tervezet: január elején kamionok állták el a belgiumi Kortrijk és a franciaországi Lille közötti autópálya határszakaszát, a belga és francia sofőrök a pihenőidőre vonatkozó új uniós jogszabálytervezet ellen tiltakoztak.
Az Európai Parlament által a közeljövőben elfogadandó, a járművezetők munkafeltételeire, a járművezetők különleges kiküldetési szabályaira vonatkozó jogszabálytervezet szerint a fuvarozóknak oly módon kell megszervezniük járművezetőik munkabeosztását, hogy módjukban álljon legalább négyhetente hazatérni. Különösen az keltett felháborodást köztük, hogy a heti pihenőidőt kötelező a vezetőfülkétől eltérő helyen tölteni – holott a kamionokat éppen úgy alakították ki, hogy komfortos szálláshelyként lehessen használni.
A magyar kormány arra hívja fel a figyelmet, hogy az egyeztetés alatt álló rendelkezések minden uniós vállalkozást versenyhátrányba hoznak a harmadik országokból érkező szállítókkal szemben, amelyek az európai piac jelentős részét azonnal átvehetik. A fenti érvelést magukévá tették a bolgár, a lengyel, a litván szakminisztériumi vezetők is.
A Közlekedési Tanács tavaly decemberi ülésén a mobilitási csomagra vonatkozó általános megközelítést kilenc keleti tagállam, köztük Magyarország ellenszavazatával fogadták el. A nemzeti delegációk vezetői szerint a csomag egyik legfontosabb célja az volt, hogy javítsa a járművezetők szociális körülményeit, ezért tiszteletben kell tartani az alapvető jogokat, és megőrizni annak lehetőségét, hogy a járművezetők maguk döntsék el, hol töltik a pihenőidejüket.
Mosóczi László államtitkár úgy fogalmazott, reális, kiegyensúlyozott kompromisszumra van szükség. A javaslatok a piac széttagoltságához vezetnek, akadályozzák a közúti szállítás belső piacának működését, aránytalan adminisztratív terheket rónak a gazdasági szereplőkre, különösen a kis- és középvállalkozásokra.
A tervezett előírások gyakorlati megvalósíthatósága kérdéses, a rendelkezések kedvezőtlenül befolyásolják a közlekedésbiztonságot, akár középtávon is visszavetik az árufuvarozás és személyszállítás teljesítményét, amivel ezeknek a szolgáltatások árának, így az európai polgárok terheinek növekedéséhez vezetnek. A határon átnyúló szállítási műveleteket mentesítik a kiküldött munkavállalókra vonatkozó új, piackorlátozó irányelv előírásai alól, azzal észszerű időn belül növelni lehetne az európai vállalatok termelékenységét, csökkenteni az üresjáratokat, az úthálózat károsodását, és mérsékelni a felesleges károsanyag-kibocsátást.