Az aktuális időjárástól függetlenül minden év november 10-én téli üzemmódra vált a Magyar Közút Nonprofit Zrt., ez most sincs másként – hangzott el az idei gépszemlén. Így országosan 19 megyei igazgatóságán, 93 mérnökségén és a központi irányításban is 24 órás szolgálatra állnak át a szakemberek. A téli hónapokban a társaság elsődleges feladata a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, valamint – megfelelő időjárási körülmények között – a téli ideiglenes kátyúzás. A következő hónapokban több mint 4100-an dolgoznak váltott, 12 órás műszakokban a téli útüzemeltetési feladatokon.
A közútkezelő a 2018–2019-es téli szezonban az országos hálózaton 814 sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművet állít hadrendbe. Ezek mellett 143 rakodógép és 122 hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális eszközhordozó lát el éjjel-nappal szolgálatot.
A társaság kezdőkészleten mintegy 113 699 tonna útszóró só, 339 tonna kalcium-klorid granulátum, 353 321 liter kalcium-klorid-oldat és 14 431 tonna érdesítőanyag beszerzéséről gondoskodott. Ezenkívül a megelőző védekezésre idén is nagy hangsúlyt helyez a társaság: azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége, hófogó rácsokat és hálókat helyeznek ki, ez összesen mintegy 520 kilométernyi útszakaszt érint. Emellett összesen 395 kilométernyi szakaszon hófogó erdősávok is találhatók az országos közúthálózat mentén.
Mivel összesen közel 32 ezer kilométernyi útról van szó, a munkálatokat nem egyszerre, hanem az előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el a szakemberek: ez azt jelenti, hogy először az autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. A fontos szakaszokon megelőző jelleggel sóznak, hogy a meteorológiai előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttassanak ki a burkolatra.
A legkeményebb téli időben ennek ellenére nem lehet csodát várni: a hóeltakarításon és síkosságmentesítésen dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2-5 óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5-10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra. Így újabb beavatkozásra van szükség, és amíg a havazás el nem áll, télies útviszonyokra és lassabb haladásra kell a közlekedőknek felkészülniük.
A szakemberek mindenképpen arra kérik az autósokat, hogy nyárigumijaikat még a tartós fagyok előtt cseréljék át téli közlekedésre alkalmas abroncsokra. A téligumik tapadása nagyságrendekkel jobb, mint a nyári- vagy akár a négy évszakos gumiké, a téli időszakban ezzel a féktávok hossza is érdemben csökkenthető. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan nem váltanak téligumira, ami télies útviszonyok esetén jelentősen növelheti a balesetek kockázatát. A közlekedőknek érdemes még utazás előtt tájékozódniuk az útviszonyokról, hogy fel tudjanak készülni a rendkívüli helyzetekre.
A téli üzemeltetési időszak kezdetétől indítja el megújított weboldalát is a közútkezelő. Az új www.kozut.hu gyorsabb és felhasználóbarátabb lesz, asztali számítógépen, mobiltelefonon és tableten is ugyanolyan formában érhető el. Fontos újdonságként a társaság megújítja ügyfélszolgálati bejelentő felületét, a közlekedők észrevételeiket új formában jelezhetik.