Budapesti járatokat is érint a Ryanair mára tervezett sztrájkja a több országban zajló munkabeszüntetés miatt, amely a legnagyobb a cég eddigi történetében. A távirati iroda csütörtöki tudósítása szerint nem indul el reggel a 196-os járat Berlinbe, a 219-es Nürnbergbe, illetve a 8416-os járat Brüsszel-Charleroi-ra. A svéd, a belga, a holland, a német az ír bázisokon sztrájkolnak ma a pilóták, szerda esti hírek szerint a 2400 pénteki járatból eddig több mint négyszázat törölt az ír légi cég.
A pilóták a fizetésekről, illetve a munkakörülmények javításáról vitatkoznak a munkaadójukkal, aki közölte: semmilyen javaslatot nem fogad el, amely a személyi jellegű ráfordítások emelkedésével járna.
A diszkont-légitársaság azt közölte: vis maiornak tekinti a helyzetet, emiatt nem fizet kártérítést az utasoknak a járatok törlése miatt. Az unió vonatkozó szabályai szerint azonban a sztrájk miatti járattörlés esetén is jár kompenzáció az utasoknak.
A légi utasok jogait a 261-es rendelet szabályozza, amely előírja, hogy milyen esetekben illeti meg az utast kártérítés. A szabályok értelmében minden olyan utas kérheti, aki az unióból indul, vagy az unió területére érkezett, vagy az unió területén belül utazott, függetlenül attól, hogy a légitársaság az európai közösség valamely országában van bejegyezve vagy sem.
Késés esetén akkor kérhető kártérítés, ha az utas a menetrendhez képest legalább 3 órával később száll le. Járattörlés esetén a légitársaságnak legkésőbb a járat indulása előtti 14. napon értesítenie kell az utast arról, hogy járatát törölték, és teljes jegyár-visszatérítést, illetve átfoglalást kell biztosítania. A jogszabályok értelmében a járatot törlő légitársaságnak az utast nemcsak a saját hálózatán belül, hanem annak kérésére bármely légitársaság járatára át kell foglalnia.
A légitársaságok abban az esetben tagadhatják meg a kártérítés kifizetését, ha nem várt esemény következett be, és a fuvarozó bizonyítani tudja, hogy a járat törlését, illetve késését olyan rendkívüli körülmények okozták, melyeket észszerű intézkedésekkel nem lehetett volna elhárítani. Ilyen esetnek minősül a többi közt a légiforgalmi szolgáltatási rendszerek által hozott döntések, a politikai instabilitási helyzetek, a kedvezőtlen időjárási viszonyok és a biztonsági kockázatok.
Fontos tudni, hogy a kártérítés nem jár automatikusan, azt a légitársaságoktól az uniós panasztételi formanyomtatvány kitöltésével és elküldésével kell kérni. Nem jár kártérítés akkor, ha a járat késése vagy törlése miatt nem uniós országban az utas már kapott valamilyen segítséget, illetve átfoglalást.
Ha az utazás során több átszállás volt, de a végcél vagy a kiinduló állomás az unió területén van, a teljes útvonalra kérhető a kártérítés. Érdemes azonban odafigyelni arra, hogy beutazásnál csak az unióban regisztrált légitársasággal szemben érvényesíthető a kártérítési igény.