Nem csökkent a Suzuki Vitara népszerűsége tavaly Magyarországon, sőt a modell fölénye tovább nőtt, 11 127 talált gazdára belőle. A Datahouse újautó-eladási statisztikái alapján 2018-ban Magyarországon 19 292 Suzuki személygépkocsit regisztráltak, a márka magyarországi piaci részesedése a 2017-es 13,04 százalékról 14,12 százalékra emelkedett.
Nem könnyű megmagyarázni, mi állhat ennek a kétségtelen sikernek a hátterében. Az, hogy a Vitara Esztergomban készül, önmagában nem magyaráz meg semmit, hiszen ezzel az erővel Audi Q3-ast vagy Mercedes B-osztályt is vehetnénk, hiszen azok is „a mi autóink”. Bár a Vitara ezeknél nyilván olcsóbb, azért dömpingcikknek nem neveznénk. Ellentétben a 90-es évek Swiftjével, a mai Suzukikat már nem az olcsóságuk adja el, ráadásul a Vitara a maga 4,5–6,5 milliós árával a paletta drágábbjai közé tartozik.
A Vitarával a Suzuki telibe talált valamit, de az is lehet, hogy a korszellem érte utol. A japán gyár ugyanis évtizedek óta gyárt kis méretű terepjárókat. A Vitara előző kiadása, a Grand Vitara hamisítatlan offroad jármű volt, mindennapi munkaeszköze vadászoknak, erdészeknek, infrastruktúra-fenntartóknak. Korábban pedig a Samurai volt gyakori szereplője terepraliversenyeknek. A másik vonatkozás, amely az ázsiai gyártó malmára hajtja a vizet, a kis méretű turbós motorok előtérbe kerülése.
Az európai környezetvédelmi szabályozás arra tereli a fejlesztőket, hogy akár háromhengeres, hatékony erőforrásokat tegyenek a tömegmodellekbe. A vásárlók az első tapasztalatok alapján idegenkednek a bonyolult technikát feltételező hajtásoktól, azonban a Suzuki vásárlóinak nincs miért aggódniuk. Ez a cég 30-40 éve fejleszti a maga kis méretű turbósait, és most bátran kínál tízéves garanciát a motorra, turbóra, váltóra.
Mindez nem lenne elég a sikerhez, ha a Vitara nem lenne európai értelemben is csinos jármű. Ez egyáltalán nem magától értetődő, a japán formatervezők nem mindig érzik ezt pontosan. Elég a Suzuki kínálatára pillantani, a Vitarától és a legújabb Swifttől eltekintve mindegyik modelljükben van valami furcsa. A csúcsmodell, az S4 S-Cross a Vitaránál fél számmal nagyobb, szintén SUV, családi használatra alkalmasabbnak tűnik, nem is sokkal drágább. Mégis feleannyi kelt el belőle, mert az orr-részénél valami nem stimmel.
Jó hír, hogy a Vitara fejlesztése folyamatos, a mostanában egyre fontosabb vezetéstámogató rendszerek tekintetében is jól állnak. A Dual Sensor Brake System vészhelyzetben megállítja az autót, van táblafelismerő rendszer, adaptív tempomat, hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetés és sávelhagyás-, valamint holttérfigyelő. Elektromos vagy hibrid hajtás még nem elérhető, de már dolgoznak rajta.
A Datahouse adatai szerint 2018 első tizenegy hónapjában összesen 146 865 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, 19,4 százalékkal többet (23 839 jármű), mint tavaly az első 11 hónapban. A márkák között a legnépszerűbb a Suzuki (17 984 jármű), a Ford (17 899) és a Volkswagen (11 431). Negyedik az Opel (11 296), ötödik a Skoda (11 132). A modellek versenyében a Suzuki Vitarát a Skoda Octavia, az Opel Astra és a Suzuki másik SUV-ja, az S-Cross követte. Az ötödik a Dacia Duster, a hetedik a Ford Kuga, nyolcadik a Nissan Qashqai, mindhárom SUV-modell. Ez is illusztrálja, hogy a magyar személyautó-piacon 2018-ban is a szabadidő-autók voltak a legnépszerűbbek, hiszen ezek tették ki az eladások 37,5 százalékát. A népszerűségi listán ezután az alsó-középkategóriás járművek következnek, az úgynevezett Golf-kategória, ezek tették ki az eladások 28,13 százalékát (bestseller a Skoda Octavia), majd a kisautók 15,06 százalékos részesedéssel (bestseller a Toyota Yaris/Yaris Hybrid).
A Carinfo adatai alapján tavaly összesen 136 601 új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 17,5 százalékkal többet, mint 2017-ben. Decemberben ugyanakkor 10,6 százalékkal csökkent az eladások száma, a 2017. decemberi 10 837-ről 9685-re. Az év utolsó három hónapjában tapasztalt lassulás mögött az úgynevezett WLTP fogyasztásmérési szabvány bevezetése áll. A VW-dízelbotrány egyik következményeként az unió új, a valós üzemeltetési tapasztalatokhoz közelebb álló mérési metódust írt elő.
A gyártóknak eszerint kellett minősíttetniük a modelljeiket. A VW-csoport elmulasztotta időben előkészíteni az átállást, ezért bizonyos motorvariánsok nem voltak elérhetők a kereskedésekben.
A Datahouse adatai alapján a magánszemélyek 2018-ban 21 százalékkal több új személyautót vásároltak. A lízingpiac növekedése még ezt is meghaladta: itt 34 százalékos növekedés volt tapasztalható, és ezzel 37 százalékra nőtt a lízing részesedése a magánszemélyek újautó-vásárlásainál, azaz tíz új autóból közel négyet lízing segítségével vásároltak – mondta el az Autopro.hu kérdésére Pfandler Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja.