A bankokhoz tavaly több mint százötvenezer ügyfélpanasz futott be a hitelek elszámolásával kapcsolatban, a második lépcsőfokot jelentő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) pedig – idén május közepéig – valamivel több mint 16 ezer ügy érkezett – tudta meg a Magyar Idők. A hitelfelvevők három fórumon tehették érdemben szóvá, ha valamilyen ok miatt problémát észleltek banki kölcsönük tavalyi elszámolása körül.
Az adósok elsőként a hitelt adó pénzügyi intézményhez fordulhattak. Ha nem sikerült zöld ágra vergődni a hitelezővel, az érintettek – következő helyszínként – a jegybank mellett működő PBT-től kérhettek jogorvoslatot.
Mint megtudtuk, az esetek döntő többségében az ügyfelek amiatt fordultak a békéltető fórumhoz, mert úgy ítélték meg, hogy a hitelintézet, a pénzügyi szolgáltató helytelenül számolt el velük. Máskor az elszámolás elmaradását tették szóvá az adósok, néhány száz beadvány pedig arról szólt, hogy a bank nem is reagált a hiteladós felvetésére.
A békéltető testület szóvivője, Kardos-Nagy Tünde a Magyar Idők kérdésére elmondta, hogy a 16 ezer ügy döntő többsége tavalyi keltezésű, idén mindössze nyolcszáz eset került a fórum elé.
Az újonnan induló eljárások száma hónapról hónapra egyre csökken, most májusban például már csak nagyjából három tucat procedúra vette kezdetét. Ennek pedig az az oka, hogy a végükhöz közelednek a jogorvoslati határidők.
A békéltető testület elé került ügyek legnagyobb része a devizaalapú kölcsönszerződések elszámolása körüli aggályok miatt vette kezdetét. Hatezer eljárás a külföldi pénznemben nyilvántartott jelzáloghitelek kapcsán indult meg, 6500 esethez pedig a devizaalapú autókölcsönök problémái adtak alapot.
A forinthitelek elszámolásánál ugyanakkor nem jelentkeztek különösebb gondok – legalábbis erre enged következtetni, hogy a békéltető testület elé csupán kétszáz ilyen ügy került.
A szóvivő közlése szerint az elszámolások miatt indult eljárások többségét már lezárta a testület. Tízezer alkalommal azért nem lehetett érdemi döntést hozni, mert az adós vagy nem egészítette ki a hiányosan beadott kérelmét, vagy kiegészítette ugyan, de a hiánypótlás sem volt megfelelő.
További nagyjából ötezer ügyben pedig megalapozatlannak ítélte a testület a hitelfelvevő fellépését. Akadtak persze eredményesen elbírált esetek is: 136 ügyben például egyezség jött létre a bank és az ügyfél között, 330 alkalommal pedig a békéltető testület kötelezte a pénzügyi intézményt az elszámolás elkészítésére, módosítására vagy a panaszeljárás lefolytatására.
Az elszámolás körüli aggályok kivizsgálásával az igazságszolgáltatás is foglalkozik már egy ideje. A békéltető testület döntései miatt eddig nagyjából 2100 alkalommal fordultak az érintettek a járásbíróságokhoz: kétezer esetet a hitelfelvevők vittek az ítélkező fórumok elé, 78 ügyben pedig a bankok kérték a bíróság közreműködését.