Leginkább a belföldi kereslettől teszik függővé a jövedelmezőségüket a hazai nagyvállalatok, az évekig meghatározó közterhek mára már nem érintik annyira érzékenyen a cégeket. A forint árfolyamváltozása és az infláció viszont egyre nagyobb hatással van a profitabilitásukra – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi adataiból.
A K&H arra kereste a választ, hogy a hazai, kétmilliárd forint éves árbevételt meghaladó, nem állami nagyvállalatok működését, eredményességét mi befolyásolja leginkább.
– Habár a belföldi kereslet mindig is kiemelt fontossággal bírt a hazai vállalatok számára, az elmúlt másfél esztendőben jelentősen felértékelődött a fontossága. Jelenleg a vállalati döntéshozók csaknem kétharmada, mintegy 63 százaléka véli úgy, hogy a hazai vevők a legfontosabbak a cég jövedelmezősége szempontjából.
Mivel a kiskereskedelmi forgalomban több éve növekvő trend figyelhető meg, nem meglepő, hogy a belföldi keresletre támaszkodnak leginkább a cégek – részletezte az eredményeket Patrick Van Overloop, a K&H üzleti ügyfelek divízió vezetője a bank közleményében.
– Az eddig rendszerint második helyen szereplő közterhek szerepe jelentősen hátrébb került a sorban. Ez feltehetően azzal van összefüggésben, hogy a cégek túlnyomó többsége, 85 százaléka nem számít az adók és járulékok számottevő változására – tette hozzá a szakember.
A nagyvállalatok eredményeit meghatározó tényezők sorrendjében ugyan továbbra is a lista végén szerepel a forintárfolyam változása, az infláció és a finanszírozási lehetőségek alakulása, ezek szerepe azonban felértékelődni látszik az életükben.