Kezdeményezi a magyarországi vendéglátóüzletekben a kötelező szervizdíj bevezetését a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ), ennek mértékére 8-15 százalékot javasolnak. A távirati irodát arról tájékoztatták, ez egy átfogó javaslatcsomag része, amelynek végső célja az ágazatra jellemző alacsony keresetek növelése, és ezzel a munkaerő megtartása, illetve az ágazat fehérítése.
Ismert, a vendéglátóipari szektorban köztudottan jellemző a feketefoglalkoztatás, a nemzetgazdasági átlag hatvan százalékát kitevő átlagfizetések bevallott hányada mellé a gyakorlatban a felszolgálók, szakácsok, konyhai dolgozók általában zsebbe kapják pénzük egy részét. A munkavállalók jövedelmének régóta szerves része az önkéntesen adható borravaló, amellyel a vendég elégedettségét fejezi ki az éttermi szolgáltatásért, a borravaló a szokások szerint a fogyasztás 10-12 százaléka. A mostanra már az ágazat versenyképességét veszélyeztető munkaerőhiányhoz az a gyakorlat is hozzájárult, hogy a munkáltatók belekalkulálják a bérbe a borravalót, amivel viszont az alkalmazott válik kiszolgáltatottá.
A borravaló – mely gyakran a havi nettó jövedelem harmadát-felét is kiteszi – láthatóvá tételére vezették be néhány évvel ezelőtt a szervizdíjat, mely a fogyasztás után fizetendő meghatározott mértékű (általában 10 százalék) költség a végszámlán – e mellé már nem kell borravalót is adni. Jelenleg nem kötelező a vendéglátóhelyeknek alkalmazniuk a szervizdíjat, ha azonban egy üzlet él a lehetőséggel, azt az étlapon a vendég tudomására kell hozni. A szervizdíjat a számlán is szerepeltetni kell, vagyis a vendéglős adózik utána, nem nyelheti le.
Az MSZÉSZ szerint az éttermek jelentős hányada – nagyobbrészt Budapesten – már jelenleg is alkalmazza a szervizdíjat, főként azért, mert külföldön régóta megszokott ez a gyakorlat, ezért sok turista borravalót sem fizet a magyar szolgáltatóknál, mivel azt gondolja, itt is szervizdíjat számolnak fel.
A javaslat szerint a legalizált bevétel felosztását a tulajdonos az üzletben dolgozók bevonásával közösen határozná meg. A szövetség úgy vélekedik, a kötelező szervizdíj bevezetése nagyban hozzájárulhat a keresetek növeléséhez, adózási szempontból pedig könnyen ellenőrizhető. – Ezt a tulajdonos nem tudja más célra felhasználni, profitként kivenni, a javaslat ezért a munkavállalók érdekeit szolgálja – hangsúlyozták.
A szakemberek szerint a javaslat bevezetése esetén fontos, hogy a vendégek figyelmét felhívják a fizetendő szervizdíjra, ahogy az jelenleg is a szabályozás része. A kötelező díj bevezetésének elsődleges célja a jövedelmek növelésével a minőségi személyzet megtartása, s ezzel Magyarországon a fogyasztók részére a minőségi vendéglátás biztosítása – húzta alá az MSZÉSZ.
Tegnap Lázár János kancelláriaminiszter is kitért a javaslatra. Jelezte, a kormány még nem döntött, de vizsgálja a felvetést. A miniszter arról is szólt, hogy Orbán Viktor kormányfő kérésére jelentés készül a turisztikai főszezon előtt az ágazat munkaerőpiaci helyzetéről, amiatt is, mert az idén nagyon jelentős vendégforgalomra számítunk, például a nemzetközi sportesemények turistavonzó hatása miatt. Mint mondta, emiatt nagy erőkkel készülnek a nyári turisztikai idényre a rendvédelmi szervek, növelik a biztonsági és a mentési egységek létszámát is.