Enyhülni látszik idehaza a pénzbehajtási láz, legalábbis erről árulkodnak az idei esztendő első felének adatai. Mint lapunk a Magyar Országos Közjegyzői Kamarától megtudta, január eleje és június vége között 244 ezer alkalommal kérték a különféle hitelezők, hogy az ország közjegyzői állítsák ki a behajtás megkezdéséhez szükséges iratot, az úgynevezett fizetési meghagyást.
Ezek szerint 2018 első felének minden egyes napján átlagosan több mint 1300 tartozás ügyét terelték jogi útra a pénzükre váró cégek és magánszemélyek. Az érték talán magasnak tűnik, viszont számottevően alacsonyabb, mint a múlt esztendő féléves adata. Akkor ugyanis 272 ezer eljárást kezdeményeztek az arra jogosultak, vagyis idén több mint tíz százalékkal kevesebbszer jött szóba a pénzbehajtás.
Elsőként a csökkenés lehetséges okairól érdeklődtünk az országos közjegyzői kamara vezetőjénél. Tóth Ádám szerint az esetszám mérséklődése a lakosság anyagi helyzetének javulására utalhat. – Idén egy újdonságot is megfigyeltünk – folytatta az elnök.
– A korábbinál sokkal kevesebb alkalommal vette kezdetét eljárás hitelkártya-tartozás miatt, ami alapján azt lehet feltételezni, hogy szigorodott az ilyen hitelkihelyezés, de az is megeshet, hogy az ügyfelek lettek óvatosabbak. Közüzemi tartozásból ugyanakkor továbbra is sok akadt, az ügyek több mint felében a közműcégek fordultak a közjegyzőkhöz.
A kiegyenlítetlen víz-, villany-, gáz- és szemétszámlák mellett a távközlési cégek követelései is rendszeresnek mondhatók, ahogyan a parkolási tartozásokból is folyton jönnek újabbak. Utóbbi esetkörnél nemegyszer arról van szó, hogy az adós tudna fizetni, de lényegében elvi okok miatt ezt mégsem teszi meg.
Az érintett autósok közül többen is rendszeresen jelzik: szerintük a parkolócég eljárása súlyosan sérti az állampolgárok jogait, ráadásul vélt vagy valós igazukért a bíróságig is hajlandóak elmenni – fogalmazott Tóth Ádám, aki röviden említést tett az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokról is.
– Manapság – mondta az elnök – egyre emelkedik azoknak a hivatalos ügyeknek a száma, amelyeket elektronikus úton intézhetnek el az ügyfelek. Fontos tudnivaló azonban, hogy a hagyományos elektronikus levél, vagyis az e-mail ilyenkor általában nem megfelelő, az adatokat és jognyilatkozatokat biztonságos csatornákon vagy elektronikus aláírással lehet a hatóságokhoz eljuttatni.
– Többször is tapasztaljuk, hogy ügyfeleink e-mailben szeretnének bizonyos információkat megosztani velünk, de ezeket a közléseket nem vehetjük figyelembe – mondta a kamarai vezető. Az e-mail ugyanis nem biztonságos, hiszen nem zárható ki, hogy az érintett nevében más küldte el az elektronikus levelet. Az elnök szerint erre minden ügyfélnek minden hivatalos eljárásban érdemes odafigyelnie.