Alapvető szabály, hogy minden esetben előre tájékozódni kell az utazásszervező által értékesíteni kívánt ajánlat részleteiről, arról, hogy pontosan mit tartalmaz a részvételi díj és mik az utazási szerződés feltételei. Internetes foglalásnál érdemes kideríteni, hogy a számtalan közvetítő oldalon keresztül tulajdonképp mely céggel is szerződünk szállásra vagy programra, mert utóbb a panaszokat csak azzal a vállalkozással szemben lehet érvényesíteni, amelyik erre kötelezettséget vállalt.
A Fogyasztóvédők Országos Egyesületéhez (FOE) érkezett már olyan panasz, amikor a csalódott utas csak akkor szembesült azzal, hogy az általa meglátogatott weboldaltól teljesen független céggel szerződött, amikor panaszt tett.
Ennek oka az volt, hogy az utazásszervező hivatalos honlapján szerepeltek úgynevezett hiperlinkek, más néven ugrópontok vagy kapcsok, amelyek segítségével hasonló témájú információk voltak összekötve. A fogyasztót ezekre rákattintva más vállalkozás, illetve partneriroda honlapjára irányították át, ahonnan az utazási csomagot végül megrendelte.
A hagyományos módon, utazási irodáknál történő foglalások esetén mindenképp érdemes körültekintően végigolvasni a konkrét ajánlatokat (tájékoztatót, katalógust, programfüzetet), még a szerződés aláírása előtt nagy hangsúlyt fektetve arra, hogy mely szolgáltatásokat is foglalja magában a részvételi díj.
Ugyanis hiába hivatkoznak a fogyasztók utólag arra, hogy mit ígért az utazási iroda képviselője nekik, ha ez csupán szóban hangzott el, nehéz, szinte lehetetlen bizonyítani az igazat – figyelmeztetett a FOE. Például így járt az a balesetet szenvedett fogyasztó is, aki a szóbeli tájékoztatás alapján végig abban a tudatban volt az utazása során, hogy a részvételi díj magában foglalja a baleset-biztosítást is, a baleset bekövetkeztekor azonban ennek ellenkezője bizonyosodott be.
Szintén gyakori panasz, hogy a körutazásokon nincs magyar idegenvezető, vagy ha van, akkor nem vagy csak alig rendelkezik érdemi információkkal. Ilyen vagy hasonló esetekben, amennyiben bizonyítást nyer a szervező cég szerződésszegése, az idegenvezető felkészületlensége miatt a turisták joggal követelhetik a részvételi díj arányos leszállítását.
A szerződésben vállalt szolgáltatások teljesítéséért az utazásszervező felel. A fogyasztók sok esetben utazásközvetítőn – másik irodán – keresztül kötnek szerződést, ám ilyenkor a kártérítési igényt az utazásközvetítőnél is be lehet jelenteni. Nem árt tudni, hogy több esetben azért utasították el a fogyasztói panaszokat, mert azokat nem az utazás során, hanem a hazaérkezést követően jelezték a károsultak.