Két éven belül elkészül a Zalaegerszeg és Alsónemesapáti között még hiányzó, mintegy másfél kilométeres szakasz négysávossá alakítása, illetve az M7-es holládi csomópontjától Fenékpusztáig tartó új nyomvonal – mondta tegnap Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára Alsónemesapáti határában. A 34 kilométeres új gyorsforgalmi út hiányzó, középső szakaszának a tervezése is elindul, itt az építkezés befejezését 2022 végére tervezik.
A Modern városok program részeként csaknem 170 milliárd forintból megvalósuló M76-os megépítése révén Keszthely is kétszer két sávos bekötést kap, a 17 települést érintő autóút 110 kilométer/órás haladást tesz majd lehetővé. Különlegessége, hogy a zalaegerszegi járműipari tesztpályához kapcsolódva az önvezető és elektromos járművek közúti tesztelését is lehetővé teszi majd.
A szakpolitikus kifejtette: a kormányzati program része, hogy az autópályák a programozási ciklus végére érjék el az országhatárokat, illetve minden megyei jogú városnak legyen kétszer két sávos gyorsforgalmiút-csatlakozása. Ez utóbbi érdekében Békéscsaba, Eger, Kaposvár, Salgótarján, Sopron és Szolnok mellett Zalaegerszeg irányába is kiépül az összeköttetés.
A teljes program 2500 milliárd forintot meghaladó összegből valósul meg, ennek több mint felét a hazai költségvetés állja, a kisebbik hányadot európai uniós forrásokból biztosítják. A beruházások több mint 70 százaléka már legalább a szerződéskötésig eljutott. – A megközelítőleg ezer kilométernyi autópálya, autóút, gyorsút és kiemelt főút megépítésével elérjük Ausztria autópálya-sűrűségét, Magyarország közúthálózata tehát európai szintű lesz – fogalmazott a helyettes államtitkár.
Az új M76-os út különlegessége, hogy a zalaegerszegi tesztpályához kapcsolódva okosútként alakítják ki. A leendő gyorsforgalmi nyomvonalon az úttestbe integrált napelemeket építenek, amelyek az összes lámpát és jelzőtáblát üzemeltetik. Felsővezetékkel is szeretnék ellátni az utat, hogy az elektromos meghajtású kamionok áramszedővel haladhassanak rajta.
Az útszakasz adatokat fog gyűjteni a környezetéről, a forgalomról, és továbbítja azokat az útszakaszokon közlekedő intelligens járműveknek. Az útvonal műszaki tartalmát a járműgyártók, informatikai cégek és más beszállítók javaslatai alapján határozzák meg. Európában jelenleg nincs olyan tesztpálya, ahol ki lehet próbálni az úgynevezett autonóm, önvezető járműveket, a zalaegerszegi tehát egyedi lehetőség lesz.
Az útvonalnak van még egy érdekessége: tervezésének korábbi szakaszán R76-os gyorsútként jelölték. A gyorsút fogalmát egy 2015-ös kormányhatározat vezette be, legfontosabb jellemzői közé tartozik, hogy 110 kilométer/órás sebességre tervezték, kétszer két sávos, osztott pályás, de csökkentett keresztmetszetű, burkolt leállósáv nélküli utakról van szó, amelyek külön szintű, illetve szabályozott szintbeni csomópontokkal is rendelkezhetnek. Úgy tudjuk, jogszabályi változás következtében végül a 76-os nem gyorsútként, hanem kétszer két sávos autóútként épül meg.
Az M76-osnak lesz egy rövid leágazása Keszthely és Hévíz felé, amely Fenékpusztánál kapcsolódik a Balaton-parti várost elkerülő 71-es főúthoz. A beruházás első szakaszát, amely a fenti leágazást is tartalmazza, 38,8 milliárd forintért készítik el az M7-es autópálya holládi csomópontja és Fenékpuszta között.
A kétszer két sávos, 11 méteres koronaszélességű M76-os 8,6 kilométeres része Battyánpusztát és Balatonszentgyörgyöt elkerülve épül meg új nyomvonalon. Az eddig használt 76-os főút azonban továbbra is elérhető marad.