Csaknem hatvanezer késedelembe esett jelzáloghitelessel vették fel a kapcsolatot a bankok szeptember végéig, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ajánlásának megfelelően így megindultak a fizetőképesség helyreállítását célzó megoldáskereső folyamatok – tájékoztatta lapunkat az MNB. Akiket nem tudtak elérni, azokat a bankok újra megkeresik.
Az MNB idén márciusában bocsátott ki ajánlást a késedelmessé vált lakossági jelzáloghitelesek fizetőképességének helyreállítása érdekében. Ennek értelmében a jegybank a pénzügyi intézményektől első lépésként azt várta el, hogy a késedelmes kölcsönszerződések felmondása, a már felmondott szerződésből eredő követelések értékesítése, továbbá a fedezetérvényesítés, illetve egyéb jogi lépések megtétele előtt próbáljanak a kapcsolatba lépni az ügyletben szereplő valamennyi adóssal – emlékeztetett közleményében a nemzeti bank.
Az ajánlás értelmében a bankok legalább két személyre szabott fizetésrendezési javaslatot készítenek elő, úgy, hogy legkésőbb az első sikeres kapcsolatfelvételtől számított három hónapon belül írásbeli egyezség jöhessen létre az együttműködő felek között. A kezesek és zálogkötelezettek bevonása is indokolt lehet.
Abban az esetben, ha az adósok és adóstársak nem működnek együtt, a bank felmondhatja a késedelmessé vált szerződést, és a követelést – elévülési időn belül – bármikor jogi úton érvényesítheti, illetve a polgári törvénykönyv engedményezésre vonatkozó szabályai szerint követeléskezelő vállalkozások részére átengedheti.
A felmondott szerződéseket a bankok követeléskezelőknek adják át, az MNB pedig tőlük is elvárja, hogy a vonatkozó jogszabályoknak és a mindenkor hatályos jegybanki ajánlásoknak megfelelően járjanak el az ügyfélkapcsolataik során, s a bírósági végrehajtás elkerülése érdekében elsődlegesen az adóst segítő áthidaló fizetési megoldások kidolgozására törekedjenek. Itt is fontos az együttműködés az adósok részéről. Ha ez nincs meg, vagy sikertelenek az egyeztetések, a követelés jogosultja bírósági végrehajtást kezdeményezhet – figyelmeztet az MNB.
Ha az adós vitatja a követeléskezelő eljárásának jogszerűségét, vagy a tartozás összegét, először az érintett társaságnál kell panaszt tennie. Elutasítás esetén a fogyasztó az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez vagy polgári bírósághoz fordulhat.