Jelentősen romlott a közúti fuvarozási és szállítmányozási szektor tevékenységét meghatározó piaci és jogi környezet az elmúlt időszakban, ezért a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közösen léptek a nyilvánosság elé, hogy hangsúlyozzák: egységes szemléletmóddal, felelős vállalkozóként egységesen emelik a díjakat.
A lépést azzal indokolták, hogy az elmúlt időszakban az áru- és személyszállító vállalkozások működési költségei folyamatosan emelkedtek, köszönhetően az üzemanyagárak, az útdíjak, a jármű- és alkatrészárak növekedésének, illetve a haszonjárművek drasztikusan megemelt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjainak, valamint a munkaerőhiányból fakadó folyamatos bérnövekedésnek. Ezeket a szektor ez idáig nem építette be a fuvardíjba.
A költségekre negatívan hatnak az utóbbi hónapokban zajló, a fuvarozó cégek számára komoly tervezési kihívást jelentő országos útfelújítások is. Tovább rontják a szektorban tevékenykedő hazai vállalkozások versenyképességét a honi piacvédelem hiányosságai, az EU-n kívüli országokból nagy számban érkező, a szállítási megbízásokat jogosulatlanul, illegálisan végző fuvarozók.
Emellett súlyos nehézséget jelent, hogy az elmúlt néhány évben egyes nyugat-európai tagállamok soha nem látott erővel, hivatalos előírásokkal és ellenőrzésekkel kezdték el védeni saját piacaikat, amelyek az állandó bírságfenyegetettség mellett nagyfokú adminisztratív tehernövekedéssel is jártak.
A kelet-közép-európai országoknak az uniós erőviszonyok sem kedveznek: az EU döntéshozatali folyamatait és az elfogadásra váró, a közúti fuvarozás szabályrendszerét gyökeresen átalakító mobilitási jogszabálycsomag-tervezet tartalmát ismerve, e téren nem lehet pozitív változásokban bízni.
A közúti fuvarozást végző vállalkozások döntő többsége kis- és középvállalkozás, amelyek a pénzügyi nehézségek miatt kénytelenek csökkenteni kapacitásukat, de már a nagyobb vállalkozások sem képesek a megrendeléseket az eddigi díjszinten kielégíteni. A teljesítmény-visszaesés az őszi fuvarozási csúcsidőszak közeledtével az ellátási lánc működőképességét és biztonságát veszélyezteti.
Elkerülendő, hogy a boltokban áruhiány lépjen fel, és a szolgáltatások akadozva működjenek, a kalkulációk alapján a kis- és középvállalkozások talpon maradása és az ágazatban foglalkoztatott több ezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében elkerülhetetlen a díjemelés. A mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő szervezet, a NiT Hungary és a hazai nehéztehergépjármű-kapacitás mintegy 25 százalékát reprezentáló MKFE egységes, 15-20 százalékos díjemelést javasol.
A termelés és az ellátás biztonsága a növekvő gazdaság kulcsa, ezért nem szenvedhet sérelmet. A megbízói oldalnak is el kell fogadnia, hogy a szolgáltatások minőségének fenntartása és a teljesítőképesség megőrzése érdekében a kapacitásigényeknek megfelelő közúti fuvarozási rendszer költségei növekedni fognak.