A közelgő iskolakezdés miatt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Pest megyei igazgatóságának szakemberei kiemelten ellenőrzik a papír- és írószer-kereskedőket augusztus vége és szeptember közepe között, ahogyan egész augusztusban a Jász-Nagykun-Szolnok megyei ellenőrök is ugyanígy tesznek, vagyis fokozott figyelemmel összpontosítanak a tanszerboltokra.
Némiképp talán meglepő, de az iskolakezdés kapcsán a távol-keleti ruhaüzletek is számíthatnak mind a két helyszínen hatósági jelenlétre.
A revizorok – mondhatni, szokás szerint – leginkább arra kíváncsiak, hogy a boltosok átadják-e vevőiknek a számlát, a nyugtát, szabályszerű keretek között adnak-e munkát alkalmazottaiknak, de arra is kitérnek vizsgálataikban, hogy a kereskedők betartják-e az online pénztárgépek használatának szabályait.
Országos akcióról egyelőre nincs szó, arról viszont igen, hogy az adóhivatal ismét a naptárhoz és a gazdasági-társadalmi aktualitásokhoz igazította egyes ellenőrzéseit, s hogy ez ügyben megint csak bízik a nyilvánosság erejében.
Az iskolakezdési vizsgálatokat ugyanis a hatóság előre bejelentette hivatalos internetes oldalán, az úgynevezett adótraffipaxon. Az adótraffipaxot egyébként kifejezetten erre a célra alakították ki: a folyamatosan frissített összesítésből kiderül, hogy az adott héten, hónapban a megyei igazgatóságok mikor mit és hol ellenőriznek, ahogy lehet olvasni előzetes információkat a nagyobb akciókról is.
De mi ennek a gyakorlati értelme, milyen haszon származhat a razziák idejének és helyének előzetes közléséből? A módszer lényege úgy foglalható össze, hogy a híradás miatt – akár a honlapról, akár a sajtóból – számos gazdasági szereplő tudomást szerez a majdani vizsgálatokról, s a büntetést elkerülendő az adott időszakban minden ügyletet beüt az online pénztárgépébe.
A kasszák azonnal továbbítják az adatokat a NAV-nak, ahol összevethetik az ellenőrzési időszak értékeit a korábbi számokkal, és felhasználhatják azokat a később bevallott forgalom adatainak elemzésekor is.
Ha pedig valahol érdemi eltérés mutatkozik, akkor azonnal felmerülhet a gyanú, hogy az adott gazdasági szereplő csak akkor követi a közteherviselési előírásokat, ha előre szólnak neki, hogy ellenőrzés lesz. A NAV később – akár már előzetes bejelentés nélkül – újra felkeresheti az érintettet, s adott esetben szankcionálhatja is a tetten ért szabályszegést.
A folyamatot egyébként pontosan leírja egy nyári történés. A NAV júniusban Budapest belvárosának vendéglátó- és szórakozóhelyeit ellenőrizte.
Az előre bejelentett vizsgálatok idején nagyjából félszáz kocsmánál legalább másfélszeres mértékű bevételnövekedés volt, a beharangozott akció lezárása után azonban az összes gazdasági szereplőnek visszaesett a bevallott forgalma a korábbi vagy még annál is alacsonyabb szintre. Mint utóbb a hatóság tudatta, az okok tisztázása végett az ilyen vállalkozások bizton számíthatnak a NAV visszatérésére.
Az adótraffipaxban előre meghirdetett rajtaütésekből, országos akciókból az utóbbi időben szép számmal akadt. Az elmúlt fél évből megemlíthető a februári Valentin-napi ellenőrzés-sorozat, amit márciusban a húsvéti razzia követett.
A NAV-osok június elején a fővárosi bulinegyedben végeztek számos vizsgálatot, egy hónappal később – szinte a turistákkal egy időben – a Balaton partját lepte el több száz hivatalnok és pénzügyőr.
De a Forma–1-es Magyar Nagydíj és a Sziget Fesztivál sem maradhatott ki a hatósági ellenőrzésekből.