A múlt év végén a jegybank által támogatott Pénziránytű Alapítvány az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézeténél (EKE OFI) kezdeményezte a pénzügyi témák matematika tantárgyban történő megjelenítését. Ennek hátterében az a szándék állt, hogy a gyakorlatias pénzügyi ismeretek a diákokhoz órarendi keretek között is eljussanak, és az órán tanult matematikai technikákat, módszereket a gyakorlatban is tudják alkalmazni.
Mivel a mindennapokban a legtöbb pénzügyi döntésnél az előzetes tájékozódásra, kalkulációra, az ajánlatok összehasonlítására van szükség, indokolt és előremutató a matematikaoktatás „háztartási” pénzügyi témakörrel történő kibővítése – közölte a Magyar Időkkel a Pénziránytű Alapítvány. Mint írják, kutatások is alátámasztják ennek szükségességét: a felnőttek anyagiakkal kapcsolatos ismereteinek vizsgálata során a legtöbbeknek a problémát a kamatos kamattal kapcsolatos kérdés okozza, míg a második legnehezebbnek az egyszerű kamatszámítással kapcsolatos feladat bizonyul.
Első lépésként az 5. és 6. osztályosoknak szóló új generációs matematika-munkafüzetekbe bekerült egy-egy új, önálló fejezet Mindennapi pénzügyek címmel. Ennek feladatait a Pénziránytű Alapítvány munkatársai, valamint felkért fejlesztőpedagógusok az EKE OFI szakértőinek támogatásával dolgozták ki.
A munkafüzetekben a pénzügyi témakör a tartalmi rész mintegy tizedét teszi ki, és kifejezetten gyakorlatias, a mindennapi élet során előforduló, pénzügyekkel kapcsolatos feladatokat, játékokat tartalmaz. A diákok például megismerkednek a családi költségvetéssel, a munkabérrel, az árakkal, a valutaváltással, továbbá téma még mások mellett egy kirándulás pénzügyi megtervezése, a megtakarítások kamatainak kihasználása vagy a részletre történő vásárlás tudnivalói.
A pénzügyi tartalommal kibővített munkafüzeteket az iskolák áprilistól már rendelhetik a hivatalos tankönyvjegyzékről, így a 2018/2019-es tanévtől valamennyi, az EKE OFI matematikatankönyvéből tanuló 5. és 6. osztályos diák találkozhat a matematikaórákon pénzügyi feladatokkal és a kapcsolódó gazdasági alapfogalmakkal, összefüggésekkel. A Mindennapi pénzügyek című fejezettel bővített munkafüzetek az ingyenes állami tankönyvprogram segítségével jutnak el a diákokhoz, a 2018/2019-es tanévben évfolyamonként 13-15 ezer példányban. Így szeptembertől mintegy 30 ezer általános iskolás szerezhet pénzügyi ismereteket ezekből a tankönyvekből.
Ez azonban még csak az első lépés: a további évfolyamokat érintő közös tartalomfejlesztés előkészítése már megkezdődött – hívta fel a figyelmet a Pénziránytű Alapítvány.