A kánikula nemcsak az embereket készítheti ki, hanem veszélyes az informatikai eszközökre is. A nem megfelelően hűtött szerverek teljesítménye a hőségben jelentősen csökken, a hálózat működése lelassul.
Az Amerikai Fűtés-, Hűtés- és Légkondicionáló Társaság tanulmányában az irodai kiszolgálók működéséhez 18–27 Celsius-fok közötti hőmérsékletet javasol 40-60 százalékos páratartalom mellett. Vagyis ha igazán biztosra akar menni egy vállalat, érdemes lehet 20–23 fok körüli hőmérsékletet biztosítani a szervereknek. Amennyiben a szerverek tartósan 30 fok feletti környezetben működnek, a túlhevülés váratlan rendszerleállást okozhat, és jelentősen, akár ötven százalékkal is csökkentheti a szerverek élettartalmát.
A folyamatos és szakszerű hűtés biztosítása rendkívül energiaigényes, komplikált és költséges.
– A falra szerelt irodai légkondicionáló nem hatékony megoldás, mivel a hűtött levegő általában felülről érkezik, a gépekből felfelé áramló meleg levegő miatt viszont nem biztos, hogy be is tud jutni a gépházba. Ha ezzel szemben a hűtés az álpadlóba kerül, a hűtött levegőt a gépek könnyen beszívják. Ilyen klímarendszert viszont nehéz átlagos irodai körülmények között biztosítani – mondta el Hajmási Gergely, a Doclernet Hosting kereskedelmi vezetője.
A szakember szerint az irodai szerverszobák megfelelő kialakítása a kis- és középvállalkozások esetében gyakran anyagi vagy egyéb okokból nem kap kellő hangsúlyt, és sokan csak akkor ismerik fel a szerverek hűtésének fontosságát, amikor a gép súlyosan meghibásodik. Jobb esetben „csak” elérhetetlenné válik a weboldal vagy leáll az e-mail-rendszer. Rosszabb esetben szünetelnek a megrendelések, megáll a számlázás, de az is előfordulhat, hogy lényeges adatoknak is búcsút kell mondani, mert a meleg az adattároló egységeket károsította.
Az adatközpontokban viszont biztosított a kiszolgálók energiaellátása és hűtése a nap 24 órájában, extrém körülmények között is. Szükség esetén például aggregátor vagy nagy teljesítményű szünetmentes tápegységek segítségével képesek áthidalni az áramszünetet és biztosítani a hűtést. Ezenfelül az IT-infrastruktúra felügyeletéért és az esetlegesen felmerülő hibák elhárításáért állandó operátori ügyelet felel. Sőt, a nyári szabadságok alatt sem kell attól tartani, hogy egy váratlan technikai hiba esetén nem lesz elérhető az éppen nyaraló céges informatikus.
Így azok a vállalatok, amelyek nemcsak az állandó hűtést és áramellátást akarják biztosítani, akár teljes körű rendszer-üzemeltetési szolgáltatást is igénybe vehetnek, amelynek során a céges szerverek működéséről az adatközpont állandó ügyeletet is adó szakemberei gondoskodnak.