A magyar vasúti árufuvarozás legközelebbi, ezért legfontosabb meleg tengeri kikötője a szlovéniai Koper. Az oda vezető vasútvonal utolsó, 27 kilométeres szakasza a hegyvidéki terepadottságok miatt szűk keresztmetszetet jelent, a vonal áteresztőképességét azonban egy második vágánnyal meg lehetne duplázni.
A vasúti kapacitás növelése nemcsak Szlovéniának érdeke, hanem a szomszédos országoknak is: mind Magyarország, mind Ausztria hosszú évek óta szorgalmazzák a beruházás megvalósítását, hazánk pedig anyagi támogatást is felajánlott. A csaknem egymilliárd eurós kiemelt projekt, a Koper–Divaca vasútvonal 27 kilométer hosszú szakaszán egy második vágány építése több kudarc után most némi „löketre” vár – mondta a minap egy lapinterjúban Alenka Bratusek miniszter.
Lezártak néhány finanszírozási kérdést és megvitatták egy olyan ország részvételének pénzügyi hatásait is a projektre, amelyik rendszeresen használja a kikötőt, ez pedig Magyarország. A tárcavezető korábban többször is azt hangoztatta, hogy Szlovénia egyedül is képes megépíteni a második vágányt, de nem ellenzi más ország bevonását a projektbe, ha az hozzáadott értéket eredményez.
– Még nem zártuk ki az együttműködést Magyarországgal, de mi szabjuk a feltételeket a magyaroknak vagy bárki másnak – mondta Bratusek az MTI által idézett interjúban, és jelezte, maga szeretné ellenőrizni, hogy van-e más ország is, amely részt venne a beruházásban. Mint ismert, hazánk korábban felajánlotta, hogy kész anyagilag – akár 200 millió euróval – támogatni a projektet. Cserébe a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar cégek által leginkább használt kikötő.
Bár a két kormány az elmúlt két évben tárgyalt az együttműködésről, a tárgyalások nem voltak nyilvánosak, ezért találgatásokra adtak okot. A szlovén sajtó azzal vádolta saját kormányát, hogy túlzott előnyökhöz juttatja Magyarországot, és az akkori ellenzék is minden létező fórumon meg akarta akadályozni, hogy mi bővítsük a vasutat és a fontos tengeri teherkikötőt. Az ügyben két népszavazást is tartottak, de mindkettő érvénytelenül zárult.
A félreértések elkerülése érdekében a szlovén kormány nemrég nyilvánosságra hozta a keretmegállapodást. Ebben a Miro Cerar volt miniszterelnök vezette kormány azt ígérte hazánknak, hogy megépíthetünk egy 650 méter hosszú viaduktot, földet bérelhetünk a kikötőben és magas hozamra tehetünk szert. Ellentétben azokkal a híresztelésekkel, amelyek szerint Magyarország résztulajdonosává válna a koperi kikötőnek, valamint a magyar vasutak társasága előnyben részesülne a második vágány használatakor.
A dokumentum tartalmazta továbbá, hogy hazánk tulajdonrészt kaphat a 2TDK nevű vállalatban, amelyet a szlovén kormány a projekt levezénylésére hozott létre. Ez a tulajdonrész azonban nem lehet nagyobb a szlovénokénál, a befektetett tőke megtérülése pedig nem haladhatja meg évente a 2,8 százalékot. Sajtóhírek szerint a szlovénok az év végéig véglegesítik a döntést.