Megérkezett az első igazi havazás az országba a hétvégén, ami az utakon közlekedők számára helyenként drasztikusan megváltozott körülményeket jelent. Az első hópelyhek megjelenésekor évről évre figyelmeztetnek a szakértők a várható veszélyekre. Ezúttal a két keréken közlekedőket, a motorosokat, robogósokat és a kerékpárosokat figyelmeztetik: a zord időjárási körülmények között jobb lenne otthon hagyni a járművet. A fanatikusok azonban ilyenkor is útnak indulnak, ezért fontos tisztában lenniük azokkal a vezetéstechnikai módszerekkel, amelyek ismeretében megúszhatják a baleset.
Így például nem csupán a négykerekű járműveket kell téliesíteni, ahol az abroncscsere az első: ha biciklire még nem is, motorokra már elérhetők a téligumik– hívta fel a figyelmet a Groupama biztosító a hétvégén beköszöntő csúszós, havas, hideg időjárás kapcsán. Ha ugyanis egy autó kicsit megcsúszik, még lehet korrigálni, egy kétkerekűnél a jégen csúszás azonban szinte biztos, hogy eséshez vezet. Tudni kell azt is, hogy a motorokra kapható téliabroncsok inkább a kissé hidegebb, esős időben segíthetnek, a havas utakon való közlekedésre ezek sem teszik alkalmassá a járműveket.
Motoros instruktorok segítségével sorra vették, mire kell figyelnie azoknak, akik télen is kétkerekes közlekedést választanak. Eszerint az alapvető kiegészítők, mint a kesztyű, a vízhatlan cipő és a derékmelegítő mellett érdemes kézzsákot, lábtakarót és túraplexit is beszerezni a motorozáshoz. Nagyobb kiadással jár, de sok segítséget jelenthet az ülés- és a markolatfűtés, vagy akár a fűthető ruházat is.
– Minél jobban átfázunk, annál veszélyesebbé válik a téli kétkerekűzés. Amikor a szokottnál is fokozottabb figyelemre van szükség, kevésbé tudunk a forgalmi helyzetekre koncentrálni, mozdulataink nehézkesebbé válnak, így a reakcióidőnk értékes tizedmásodpercekkel nőhet – emelték ki a Groupama-tanpálya szakértői. Emellett elengedhetetlen a láthatóságot segítő élénk színű sisak és kabát is, bizonyított ugyanis, hogy ezekkel akár már 300 méterrel hamarabb észre lehet venni a közlekedőt.
A motorosbalesetek 70-75 százaléka a nem megfelelő gumik miatt történik, és a leggyakrabban lábtöréssel jár. A vezetéstechnikai tanácsok szerint a balesetek elkerüléséhez a motorok és kerékpárok esetében is kerülni kell a hirtelen pedál- és kormánymozdulatokat. A fékezést a megszokottnál hamarabb kell megkezdeni, a járművet pedig finomabban dönteni, nagyobb íven és kisebb sebességgel kigyorsítani a kanyarokból.