Várhatóan jövő tavasszal már használhatják az autósok a 8-as számú főút Várpalotát elkerülő szakaszát, amelynek megépítésével Székesfehérvár és Veszprém között csaknem végig kétszer két sávon haladhat a forgalom – tette közzé a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő.
A csaknem tíz kilométeres útszakasz két ütemben épült meg, kétszer két sávos, óránként 110 kilométeres sebességre tervezték, és fizikai elválasztással alakították ki. Az első ütem kivitelezése 2014 szeptemberében kezdődött, ennek részeként az 5,9 kilométer hosszú főpálya mellett 2,4 kilométernyi egyéb országos, illetve 2,35 kilométer szervizút épült. Ezenkívül egy külön szintű és két körforgalmú csomópont, a Székesfehérvár–Boba vasútvonal felett két új vasúti híd, valamint 814 méter hosszú zajvédő fal is épült.
A tavaly októberben megkezdett második ütemben 3,4 kilométer főpálya mellett 1,5 kilométer egyéb országos út és 1,9 kilométer szervizutat építettek. Pétfürdőnél külön szintű csomópont, valamint egy gyalogos- és kerékpáros-felüljáró, két körforgalmi csomópont épül, illetve felújítottak két közúti felüljárót is.
A fejlesztésnek csak az egyik célja, hogy az M7-es autópályáról Székesfehérvárnál letérő, Veszprémbe tartó autósok csaknem végig gyorsforgalmi úton közlekedhessenek. A Veszprém megyei szakaszon egyedül Várpalotán kell településen belül haladniuk a járműveknek. A másik cél, hogy a városban élőknek jövő tavasztól nem kell elviselniük a jelentős átmenő forgalmat, ami felgyorsítja a térség gazdasági fejlődését, az itt működő vállalkozások szerepe erősödik.
Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. vezérigazgatója bejelentette: a kivitelezők út-, híd- és vízépítési munkálatokat végeznek. Véglegesítik a Péti út és a csatlakozó szervizút kapcsolatát. A szervizút aszfaltozását végzik jelenleg, kialakítják a végleges forgalmi rendet is. A második ütemben még a főpályán is dolgoznak, emellett az út melletti vízelvezető árok és szegély építése is folyamatban van. A kivitelezést az SDD Konzorcium végzi, a kivitelezés nettó költsége 21,84 milliárd forint az első, 6,23 milliárd forint a második ütem esetében. A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.
Előkészületek az m8-as keleti szakaszán
Megkezdődik az M8-as gyorsforgalmi út keleti szakaszának az előkészítése – jelentette be Homolya Róbert. Az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: az M7-es autópálya és a 710-es főút új csomópontjától a dunaújvárosi Pentele hídig, onnan Kecskemétig tartó út tervezésére, hatástanulmányok készítésére, a szükséges engedélyek beszerzésére több mint tízmilliárd forint áll rendelkezésre. A kétszer két sávos út fejlesztésének előkészítő szakasza 2022-ig tart.