A négy visegrádi ország illetékes miniszterei megállapodtak arról, hogy jövő őszig megvalósíthatósági tanulmány készül az országaikat összekötő gyorsvasút építéséről – közölte az MTI-vel a dél-lengyelországi Krynicában rendezett gazdasági fórumon Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Emlékeztetett, hogy míg Nyugat-Európában nagy sebességű vasútvonalakon lehet utazni, térségünkben ez még egyáltalán nem adott.
A V4-országok ezért összefogtak, és megkezdik a megvalósíthatósági tanulmány kidolgozását a Budapestről Pozsonyon és Brünnön át Varsóig haladó gyorsvasút megépítésére. Olyan vonalat kell elképzelni, amelyen a végsebesség óránként 250 kilométer felett lesz – közölte a tárcavezető. A magyar kormány 1,5 milliárd forintot biztosított a tanulmány kidolgozására. A közbeszerzési eljárást még ősszel kiírják annak érdekében, hogy a tanulmány jövő ősszel a döntéshozók asztalára kerülhessen.
A miniszter tájékoztatása szerint a krynicai fórumon kétoldalú megbeszélést folytatott Andrzej Adamczyk lengyel infrastrukturális miniszterrel, Érsek Árpád szlovák közlekedési miniszterrel és Elzbieta Rafalska lengyel család-, munkaügyi és társadalompolitikáért felelős miniszterrel, valamint tárgyalt a lengyel állami légitársaság, a LOT vezetőivel is.
Eközben Magyarország, Lengyelország, Ukrajna és Szlovákia aláírta a Kárpátok régió stratégia létrehozásáról és kidolgozásáról szóló szándéknyilatkozatot – közölte a gazdasági fórumon részt vevő Varga Mihály.
A pénzügyminiszter elmondta: a kétéves munkával kidolgozott stratégia a versenyképesség, a környezet- és erőforrás-hatékonyság, a közlekedési és digitális infrastruktúra, valamint az intézményi együttműködés fejlesztésével jelentősen elősegítheti a régió fejlődését. A tervek szerint a programban nyolc ország, köztük unión kívüliek is részt vesznek majd. Csehország, Románia, Moldova és Szerbia részvételével bővül majd a kezdeményezés. Románia a szerdai tanácskozáson és egyeztetésen már részt vett – mondta.
A tárcavezető kifejtette, hogy a következő időszakban konkrét fejlesztési programokat dolgoznak ki. Ezek közül a vasút- és úthálózat-fejlesztéseket, a digitális átalakulást célzó beruházásokat emelte ki, amelyek az országokat gazdaságilag versenyképesebbé teszik. Reményeik szerint a programok megvalósításában a nemzeti forrásokon túl európai uniós pénzek, intézményi támogatások vagy magánforrások is szerepet játszhatnak majd.
Varga Mihály rámutatott: a stratégiával szorosabbá válhat a térség integrációja, emellett további együttműködési lehetőséget teremt a visegrádi és a kelet-közép-európai országoknak. A térséget érintő, már meglévő stratégiákkal és együttműködési kezdeményezésekkel, főként a Duna régió stratégiával és a Kárpátok keretegyezménnyel való szoros együttműködés ugyanakkor elengedhetetlen – mondta Varga Mihály.