Éppen öt éve mutatta be a Kapos Járműgyártó és Javító Zrt. az első hazai gyártású iskolabuszt, az Iveco alvázra épített 30 személyes Midit, ám azóta elsősorban furgonokat épít át ugyancsak diákok utaztatására alkalmas, 24 személyes járművé az 1989-ben alapított somogyi cég. – Voltak másutt is próbálkozások korszerű iskolabusz gyártására, ám csak mi maradtunk talpon, és csak az importbuszok jelentenek konkurenciát – fogalmazott Tajnafői István, a járműgyártó vállalkozás vezérigazgatója.
– Nem lehet 22 személyesnél nagyobb iskolabuszt gyártani, mondták a szakemberek, de mi bebizonyítottuk, hogy igenis lehet. Öt éve készült el a nyolc méter hosszú, 170 lóerős, 30 személyes, bordó utasterű, fehérre fényezett Iveco Midi buszunk prototípusa. Azóta, miközben a nyereséget teljes egészében fejlesztésre fordítjuk, és évenként piacra dobunk egy-egy harmincszemélyest, elsősorban Iveco furgonokat alakítunk át diákok szállítására alkalmas, 24 személyes autóbusszá. Mi egy 66 dolgozót foglalkoztató, kis cég vagyunk így nem lehet szerepünk a nemzetgazdasági érdekből szorgalmazott magyarországi buszgyártásban – mondta a Magyar Időknek Tajnafői István. – Árainkat a konkurenciáéhoz igazítjuk, ezért az új buszok gyártása egyelőre nem rentábilis. Sorozatgyártásra volna szükség, ez a célunk – fűzte hozzá.
Kérdésünkre, hogy hova kerültek az első 30 személyes Midik és a Minik, Tamás László, a járműgyártó vállalat műszaki és kereskedelmi igazgatója azt válaszolta: ezek a járművek jól eladhatók, a buszvásárokon mindig akad rájuk vevő. De helyben is értékesítettek már, legutóbb a kaposvári kosárlabdaklub vásárolt tőlük egy 24 személyest, és a vízilabdázók is várnak egy furgonból átalakított kisbuszra. Egyébként furgonból évenként húsz darabot