Új bérmegállapodás születhet az állami közszolgáltató vállalatoknál, tehát a postánál, a Volán-társaságoknál, a vasútnál, valamint a víziközmű-cégeknél. A közlekedési ágazatokban várhatóan ennek mértéke ismét két számjegyű lehet – értesült lapunk. Legutóbb 2017-ben tárgyaltak a szakszervezetek a kormányoldallal és a vállalatvezetőkkel, ekkor három évre határozták meg a keresetek felzárkóztatását. Ennek köszönhetően az említett vállalatoknál az idén átlagosan öt százalékkal emelkedik a dolgozók fizetése, ezt a munkaadó munkakörönként differenciálja.
Ugyanakkor a közlekedési ágazatban mind a munkavállalói képviseletek, mind a foglalkoztatók szerint nagyobb keresetnövelésre van szükség annak érdekében, hogy munkavállalóikat megtartsák és újakat lehessen toborozni. Lapunk úgy tudja, a vasútnál átlagosan legalább 11 százalékos lehet az emelés, ám ez egyelőre csak tervezet.
Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek elnöke kérdésünkre azt közölte: a postánál hat-, a többi cégnél ötszázalékos átlagos béremelésről van szó, ugyanakkor több területen szükséges további egyeztetés. Ezért az elnök a jövő héten kezdeményezi az állami vállalatok munkavállalóval kapcsolatos kérdések megvitatására nemrégiben létrehozott új fórumot, a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának összehívását. Erre a kései minimálbér-megállapodás miatt csak most, év elején van lehetőség.
Mészáros Melinda kiemelte: a víziközmű-szektorban rendkívül fontos az önkormányzati fenntartású cégeknél is tárgyalni a bérekről, mivel nélkülözhetetlen a rendezés. Nemcsak a többségében önkormányzati tulajdonú víziközmű-cégeknél kell megkezdeni az egyeztetéseket, hanem a hasonló tulajdonú, más ágazatokban működő vállalatok munkavállalóinak helyzetéről is. Ráadásul ezt nehezíti, hogy a településeknek maguknak kellene rendezniük a béreket, ám az önkormányzatok helyzete, keresetrendezési hajlandósága eltérő.
– Visszautasítom a Közúti Közlekedési Szakszervezet azon állítását, hogy a Liga és a Munkástanácsok bárkinek is behódolt a minimálbérek nyolcszázalékos emelésével, és nem igaz, hogy a megállapodással gyengítenénk a helyi bértárgyalásokat – reagált Mészáros Melinda az egyik Volán-dolgozókat képviselő szakszervezet állítására.
Kiemelte: a közúti közlekedési ágazatban például egy sofőr vagy egy szerelő keresete jóval meghaladja a minimálbért és a garantált bérminimumot, így az ő fizetésüket nem befolyásolják ezek az összegek. Hozzátette: a helyi tárgyalásokon a szakszervezeteken múlik, milyen mértékű béremelésről állapodnak meg a munkaadóval.
Varga Tibor, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének elnöke is megerősítette: nem jellemzők a minimálbérek a közlekedési ágazatokban, így a bérmegállapodás miatt nem születhet hátrányos alku. A tisztségviselő szerint elengedhetetlen az idei évre tervezett ötszázalékos bérfejlesztés mértékének két számjegyűre emelése az elvándorlás megakadályozása érdekében. Az egyeztetések várhatóan a hónap közepén kezdődnek.
Úgy tudjuk, a postánál érdekképviseleti szinten folynak az egyeztetések. Az állami vállalatoknál a hároméves bérmegállapodás mintegy harmincszázalékos emelést hozott.