Egy érkező járat pilótája azt jelezte a földi irányításnak, hogy egy drón mindössze hatvan méterrel volt a repülőgép alatt. Az eset tavaly novemberben történt Ferihegyen – közölte lapunkkal a HungaroControl. A repülésbiztonságot veszélyeztető, szabálytalan drónreptetések száma Magyarországon is jelentősen nőtt. 2018-ban tizenhárom drónészlelésről szóló jelentés érkezett a repülőgépek személyzetétől a HungaroControlhoz, míg 2017-ben összesen három ilyen jelzés volt, 2016-ban pedig egy sem.
A vállalat megkezdte egy olyan felderítőrendszer beszerzését, amely képes a drónokat a repülőtér környezetében érzékelni, és azok adatait a légiforgalmi irányítók számára megjeleníteni. A beruházásról részletesen később adnak tájékoztatást.
Figyelemre méltó tény, hogy egy év alatt megnégyszereződött a szabálysértő drónreptetésekkel kapcsolatos bejelentések száma. A drónok terjedése az előttünk álló évek egyik legnagyobb biztonsági kihívása. Legutóbb a londoni Heathrow repülőtéren függesztették fel a forgalmat drónészlelés miatt, korábban, ugyancsak Nagy-Britanniában a gatwicki futópályát zárták le másfél napra. Miként lapunk is beszámolt róla, a brit hatóságok és szolgálatok mindmáig sötétben tapogatóznak a londoni drónberepülések ügyében. A legfontosabb kérdés, hogy vajon a jövőben más repülőtéren is megismétlődhet-e a londoni eset?
A drónok világszerte gyakran röpködtek a személyszállító gépek közelében. A legnagyobb videómegosztón látható egy felvétel, amelyen a kamera a leszálló repülőgépet felülről fényképezi. Volt már olyan baleset, amikor a leszálló gép nekiütközött egy rossz helyen cirkáló drónnak. A balesetveszélyes légi eseményekkel foglalkozó bizottság (Airprox Board) adatai szerint 2018 novemberéig 128 vészhelyzetet jegyeztek fel csak az Egyesült Királyságban. A drónokról és más repülő szerkezetekről szóló „aircraft proximity” jelentések túlnyomó részében, az összes beszámoló közül 117 esetben, egyértelműen azonosították a pilóta nélküli, távirányítású repülőket.
A gatwicki incidensről egyesek azért feltételezik, hogy szándékos károkozás történt, mert ez az a repülőtér, amelynek csak egyetlen fel- és leszállópályája van. A pálya blokkolása egyet jelent a teljes légikikötő lezárásával. A hatóságok nem túl bőbeszédűek az elkövetőkkel kapcsolatban – az incidens idején letartóztatott helyi házaspárt, szégyenszemre, szabadon engedték, és a nyomravezetőnek kitűzött pénzjutalom ma is él –, azonban az beszédes, hogy Gatwick védelméről azóta a brit légierő, illetve az izraeliek által kifejlesztett Drone Dome rendszer gondoskodik.