Ráfér a felújítás a Debrecen–Mátészalka vasútvonalra. Bár korábban ez a tétel is szerepelt az uniós projektek listájában, végül kimaradt, ezért a vasúttársaság a tervek szerint 2020–2021-ben saját forrásból építi át az összeköttetés két, összesen 26 kilométeres szakaszát.
A MÁV három felújított mozdonyt állított forgalomba a szakaszon, az év végéig 27, a Kraszna IC-ben közlekedő kocsit korszerűsítenek, a többi jármű 2019 végére újul meg.
A vonal műszaki állapotának fenntartása és javítása érdekében tavaly és idén egyebek mellett váltó- és síncseréket, útátjáró-felújításokat hajtottak végre, terveznek, megállítva a további állagromlást, így tarthatóbbá válik a menetrend. 2020-ban pedig a MÁV a tervek szerint saját költségén teljesen átépíti a pálya Apafa és Hajdúsámson közötti 10 kilométeres, 2021-ben pedig a Nyírgelse és Nyírbátor közötti 16 kilométeres szakaszát.
A helyi aktivisták időközben találkozót kezdeményeztek a közlekedést felügyelő innovációs tárca államtitkárával. Bár egyes híradások kész tényként közölték, hogy Mosóczi László az eredetileg szakmai háttérbeszélgetésre szóló felkérést elfogadta, értesüléseink szerint az egyeztetés – a politikai színezetű sajtókampány miatt – a közeljövőben nem valósul meg.
A térségben van példa a helyi kezdeményezések sikerére: a Debrecen és Nagykereki között húzódó, 52 kilométernyi 106-os mellékvonal kapcsán a vonal mentén élők és a MÁV-Start szakemberei komplex mellékvonal-fejlesztési koncepciót tettek le az asztalra.
Mintegy 526 millió forintos uniós és hazai forrásból a Debrecen–Nagykereki vasútvonalon és keresztirányú autóbusz-hálózatán új, akadálymentesített peronok, buszfordulók, parkolók és megállók épültek.