A Hódmezővásárhely–Szeged közötti tram-train beruházás megvalósításának részleteit a kormány elé terjesztették, ami a döntés után lesz nyilvános, várhatóan egy hónapon belül – mondta Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Hozzátette, a tram-train egy kísérleti típusú, új közlekedési eszköz, viszonylag kevés olyan megoldás található Európában, amikor a villamos a vasúti pályát is használja.
A költségekről szólva elmondta: öt évvel ezelőtt egy német városban ötmillió euró volt egy ilyen jármű ára, a most beadott ajánlatokban 5,5 millió euró szerepel.
Megjegyezte azt is: megtévesztő a számok alakulásában, hogy a közlekedési hatóság egyéb opciókat írt elő, amiket nem biztos, hogy be kell tartani.
Hozzátette, hogy a leginkább költséghatékony módon kell szerződést kötni a Stadlerrel – ez a cég nyerte meg a MÁV-Start beszerzési pályázatát –, ezért át kell tekinteni a közlekedési hatóság által megszabott műszaki előírásokat. Információink szerint a kérdéses előírások között lehet a toalett elhelyezése a járművön, illetve a teljes beruházás – a járművek, az állomások, a peronok – akadálymentesítése, azaz a kerekesszékes felhasználók számára biztosított hozzáférés.
Mint ismert, a Nemzeti Közlekedési Hatóságot az év elején megszüntették, szervezetét a fejlesztési minisztérium részévé tették.
Homolya Róbert a fentiek mellett beszélt a 2018-as költségvetési tervezet közlekedési célokat szolgáló tételeiről. Mint mondta, az idei 1190 milliárddal szemben jövőre 1400 milliárd forint áll rendelkezésre közlekedési célokra.
Az államtitkár szerint az egyik legfontosabb cél a vidéki városok elérhetőbbé, élhetőbbé tétele, ami a gyorsforgalmi összeköttetés nélkül nem lehetséges. Felidézte: 2022-ig 2500 milliárd forint áll rendelkezésre a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére, amiből több mint 80 projekt során csaknem 900 kilométer út épül. Az összeg 45 százaléka uniós forrás, a fennmaradó 55 százalék költségvetési pénz.
Az államtitkár reményei szerint idén ennek a keretnek a 80-85 százalékát le tudják fedni vállalkozási szerződésekkel. Az egyes közúti fejlesztéseket kiemelve elmondta: reményei szerint a jövő év elejére zavartalanul megközelíthető lesz Salgótarján a 21-es úton, Eger bekötése is megindult a gyorsforgalmi úthálózatba az M25-össel, és idén kiírják az M30-as közbeszerzési eljárását, így megvalósul a Miskolc–Kassa közötti gyorsforgalmi összeköttetés is.
A 2018-as költségvetés tartalmazza a több év alatt elérendő, összesen 30 százalékos bérfejlesztés fedezetét is a MÁV- és Volán-társaságoknál – mondta. Idén 60 milliárd, jövőre 40 milliárd forint áll rendelkezésre összesen mintegy 850 kilométer úthálózat megújítására – ismertette Homolya Róbert.
Kérdésre válaszolva elmondta, a fővárosnak elég nagy forráskeret áll rendelkezésre ahhoz, hogy megvalósítsa a 3-as metró felújítását, még az új, magasabb összegű ajánlatok mellett is. Úgy vélte, először a fővárosnak kell dönteni, hogy a közlekedésfejlesztési keretből milyen projekteket kíván megvalósítani.
Homolya Róbert egy másik tegnapi eseményen azt mondta, hogy Európa legsűrűbb és legjobb közösségi közlekedése van Magyarországon, a vasúti közlekedés aránya 10 százalékos, ami a kontinensen magasnak számít. A teljes magyarországi közlekedésben a közösségi közlekedés aránya meghaladja a 30 százalékot, ami Európában kiemelkedő, de ezt még tovább kell fejleszteni.