Törölte a Ryanair légitársaság tegnapi és mai, Budapest és Barcelona között közlekedő járatát, emellett a két ma esti Brüsszel-Charleroi járat sem indul el. Az ír diszkontcég korábbi közlése szerint története legnagyobb sztrájkjára készült ezen a két napon. A 2400 járatból több százat töröltek a spanyol, a portugál, az olasz és a belga hajózószemélyzet munkabeszüntetése miatt.
A légi cég eközben bejelentette, hogy az írországi személyzet sztrájkjára válaszul csökkenti a dublini bázisú flottáját, és lengyel charter-leányvállalatához helyezi át az így felszabaduló gépeket – számolt be az Aerotelegraph.com hírportál. A téli menetrend kezdetétől, október 28-tól minden ötödik dublini bázisú repülőgépet Lengyelországba helyeznek át.
Dublinban így 30 helyett 24 Boeing B737 gép állomásozik majd, ami több mint száz pilóta és kétszáz utaskísérői állás megszűnését is jelenti. A lengyel Ryanair Sun charter-légitársaság négy gépből álló flottája pedig a téli menetrendtől az áthelyezett gépekkel bővül. Az ír diszkont-légicég a gépek áthelyezésével párhuzamosan megszűnő munkahelyek egy részét is Lengyelországban kínálja fel a Dublinban feleslegessé vált alkalmazottaknak.
A mostani sztrájk egy éven belül már a második nagy munkabeszüntetés, decemberben a pilóták tagadták meg a munka felvételét, míg most az utaskísérők tették ugyanazt. A Ryanair, amely nemcsak Európa legtöbb utast szállító fapados légitársasága, de a hagyományos légitársaságok közül is csak a Lufthansa képes lépést tartani vele, sokáig nem ismerte el a szakszervezeteket, majd a tavaly októberben a pilótahiány miatt bejelentett járattörlések óta több országban is megkezdhette tevékenységét több pilóta- illetve légiutas-kísérő érdekképviselet. Ezzel is magyarázható, hogy a Ryanair az első, több piacra kiterjedő sztrájkot élheti meg a héten.
A személyzet a munkakörülményekre panaszkodik. Állításuk szerint az ivóvízért is fizetniük kell a fedélzeten, betegszabadságra pedig csak akkor mehetnek, ha személyesen jelennek meg az orvosi igazolással. Emiatt az érdekképviselet 34 pontból álló, a munkakörülményeiket javító követelést fogalmazott meg. A munkáltató ezzel szemben azt közölte, hogy a légikísérők átlagos fizetése éves szinten 13 millió forintnyi összeg, és két hét alatt legfeljebb nyolc napot dolgoznak.
A Ryanair hétfőn jelentette be, hogy a június végével záródott pénzügyi első negyedévében az adózott eredménye 319 millió euró lett. Ez 20 százalékkal alacsonyabb ugyan az egy évvel korábbinál, de felülmúlta a szakértők által várt 305 millió eurót.