Desiro motorvonat segít be a H6-os (ráckevei) vonal közlekedésébe tegnap óta. A menetrend nem módosult, valamint a vonatokon a HÉV-menetjegyek és -bérletek ugyanazokkal a feltételekkel érvényesek, mint a HÉV-szerelvényeken. A jegyek érvényesítésére az ideiglenesen felszerelt, a HÉV-eken alkalmazott jegyérvényesítő készülékek használhatók.
A piros színű vonatokon – a hagyományos szerelvényektől eltérően – az ajtó nyitása az ajtónyitó gomb megnyomásával lehetséges, a le-, illetve felszállási szándékot megálláskor kell jelezni – hívja fel a figyelmet a vasúttársaság.
A dízelmotorvonatok átvezénylése a villamosított HÉV-vonalra nyilvánvalóan kényszerintézkedés, az Iho.hu értesülései szerint pályahibából fakadó sorozatos kerékabroncs-repedés miatt kellett számos szerelvényt leállítani.
Mint ismert, múlt pénteken sikeresen lezajlott a MÁV–HÉV és a MÁV-Start által kidolgozott és hatóságilag engedélyezett próbamenet. Akkor még nem tervezték, hogy a dízelmotorvonatok rendszeresen utasokat szállítsanak a HÉV-vonalakon.
Azonban úgy tűnik, rövid idő alatt változott a helyzet: egyre több, az ötödik X-et taposó jármű válik működésképtelenné. A harmincéves élettartamra tervezett, keletnémet gyártású HÉV-motorkocsik és -pótkocsik – ezekből összesen 294 van – átlagéletkora 38 év, a legidősebb 49, a legfiatalabb 32 éve állt forgalomba. A HÉV-járművek nagy része több mint egymillió kilométert futott már. A járművekénél is rosszabb a helyzet a pálya és a kiszolgáló-infrastruktúra – áramellátás, állomások és berendezések – területén.
A szakemberek tudják, hogy sürgősen szükség van a teljes HÉV-hálózat felújítására, a járművek cseréjére. A kormány tavaly tavasszal kötöttpályásjármű-gyártási cselekvési tervet fogadott el. A legfontosabb járműfajták, amelyeket a döntéshozók nevesítettek, a MÁV-Start IC+ kocsija, a fővárosi fogaskerekű vasút szerelvényei, a budapesti kisföldalatti járművei, a MÁV mellékvonalain szolgáló motorvonatok és a HÉV-vonalakra szükséges vonatok.
A stratégia 1,5 milliárdot szánt a fogas és ötmilliárdot a kisföldalatti járműveire. Piaci információk alapján korábban felmerült, hogy a Szolnokon vasútijármű-gyárat üzemeltető Stadler és a Dunakeszin járműgyártási tradíciókkal rendelkező, állami tulajdonú járműjavító együttműködésében készüljenek HÉV-szerelvények, uniós forrás igénybevételével. A csaknem 300 jármű gyártásának az előkészítése azonban tudomásunk szerint nem kezdődött meg.
Felújítják a nagycenki kisvasutat
Teljes körű felújítást végez idén a GYSEV a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasúton. A vasúti pályát érintő munkálatok során átépítik az alépítményt és új zúzottkő ágyazatba fektetik a vágányt. A felépítmény átépítése során új betonaljakra kerülnek a sínek. Elkészül egy új vasbeton kerethíd, az Ikva patakon átvezető, acélszerkezetű hidat pedig felújítják. Nagycenk és Fertőboz állomáson új peront építenek, de megújulnak a múzeumvasút épületei, többek között a fertőbozi fűtőház is. A kisvasút személykocsijait a GYSEV újítja fel, és ők dolgoznak a C50 jelzésű dízelmozdony és az András nevű gőzmozdony felújításán is. Emellett a keskeny nyomtávú, Dongó elnevezésű motorkocsi is megújul és a múzeumvasút rendelkezésére áll majd. A múzeumvasút teljes rekonstrukciójának mintegy 960 millió forintos költségét magyar állami forrásból finanszírozza a GYSEV.