Az informatikaágazatban évről évre egyre nagyobb az igény képzett szakemberek iránt. Az oktatási intézmények és a cégek minél szorosabb együttműködést várnak, azonban ez a szükségszerű közeledés sok területen komoly nehézségekbe ütközik.
A szakgimnáziumi tanárok és az egyetemi oktatók egy jelentős része nincs kellően tisztában az iparban zajló folyamatokkal, a munkahelyek elvárásaival és a gyakorlatban használt legkorszerűbb technológiákkal – hívta fel a figyelmet a Hálózati Tudás Terjesztéséért Programiroda (HTTP) Alapítvány. A szervezet arra kereste a válaszokat a napokban megtartott konferenciáján, hogy hogyan tudnak szót érteni a cégek és az oktatási intézmények.
Az idén hatodik alkalommal megrendezett eseményen Kaszás Zoltán, a T-Systems Magyarország vezérigazgatója kiemelte, hogy a digitalizáció szemléletformáló ereje és az épülő digitális világ hatással van mindenkire, feladatokat, kihívásokat teremt az oktatásban is. Ahhoz, hogy jó válaszokat találjunk, először is a jó kérdéseket kell feltenni, ismerni kell, merre tartunk.
– A 2035-ben érettségiző gyerekek már megszülettek, felelősséggel tartozunk irántunk, ezért is érdemes úgy tekinteni a digitalizációra, mint az okos módon összekapcsolódó világra – mondta a vezérigazgató, és hozzátette: – Ebben a tekintetben nemcsak a technológia, hanem az emberek, a különböző entitások is kapcsolódnak egymáshoz, nekünk pedig utat kell mutatnunk nekik a digitális térben. Mindeközben körültekintőnek kell lennünk, hiszen gyermekeink álmain lépkedünk – fűzte hozzá Kaszás Zoltán.
Egyúttal bejelentette azt is, hogy a Telekom és tagvállalata, a T-Systems idén is online játékot hirdet a középiskolásoknak és tanáraiknak azzal a céllal, hogy egymás kompetenciáit erősítve kölcsönösen inspirálódjanak, és a tanárok nyitottabbá váljanak a digitális edukációs tartalmak iránt.
Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár kifejtette, hogy az informatikához hasonló, rohamosan fejlődő ágazatokban az iskolák nem tudnak lépést tartani a legújabb technológiákkal.
Éppen ezért a szakgimnáziumok elsődleges feladata a szakmai alapkészségek megtanítása, a cégek pedig a legújabb technológiák oktatásával vehetik ki a részüket a szakképzésből. A helyettes államtitkár asszony kiemelte, hogy minden szakterületnél szükség van digitális alapkészségek oktatására.
Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezetője a technológiai fejlődés kapcsán a következő harminc év két alapvető tényezőjére hívta fel a figyelmet: a hálózatokra és a kiberbiztonságra. A jövő trendjeinek kiteljesedéséhez a hálózatok új, szándékalapú és intuitív generációjára, továbbá megfelelő biztonságra lesz szükség, és persze az ezekhez értő szakemberekre.
Közel kétszáz intézmény, több mint negyvenezer végzett hallgató, 14 ezer aktív tanuló – ezekkel a számokkal büszkélkedhet a Cisco Hálózati Akadémia hazai programja, amely jól példázza, milyen sikeres lehet az oktatás, a köz- és magánszféra együttműködése.
A konferencia napján és helyszínén rendezték meg a WorldSkills Kazan 2019 szakmai világbajnokság nemzeti válogatójának középdöntőjét is, ahol 12 fiatal informatikus versenyzett az áprilisi döntőbe jutásért. Közülük kerül ki az a versenyző, aki jövőre Kazanyban hazánkat képviseli majd a nemzetközi versenyen.
Egyetemisták fejlesztik az EFOTT appját
Az Óbudai Egyetemre járó #csapatnev team nyerte a T-Systems Magyarország fejlesztői versenyét. Így három mérnökinformatikus fejlesztheti a T-Systems szakértői mentorálásával a 110 ezer látogatót fogadó EFOTT-fesztivál új applikációját, és elviheti a győztesnek járó egymillió forintos pénzjutalmat is. A T-Systems a versenyen induló valamennyi diákot várja fejlesztői csapatába gyakornoknak, és invitálja nyári szellemi alkotótáborába, a T-Systems Ötletcampusra.