Ezek jellemzően éjszakánként, élő adásban, a jövő meglátását, sikermágiát vagy egyéb hasonló, az észszerűség határait feszegető információk szolgáltatását ígérik az álmatlan fogyasztóknak, ha felhívják közel ötszáz forintos percdíjért a megadott telefonszámot. Általában külön számot kell hívnia a magyarországi, külön a szlovákiai vagy romániai nézőknek. A magyar csatornákon látható műsorokról is jól látszik, nagyüzemben zajlik a népbutítás – fogalmazott lapunknak egy marketingszakértő.
Tisztánérzők, tisztánlátók, tisztánhallók, sámánok, boszorkányok. A FEOSZ szerint még mindig rendkívül széles a „megfoghatatlan” szolgáltatásokat kínáló betelefonálós műsorok palettája a televízióban, annak ellenére, hogy az uniós irányelvek világosan megfogalmazzák a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat ismérveit.
Pedig azt nagyon kevesen tudják, hogy elcsábulva ezen ajánlatokra, valójában már az első telefonhívással elfogadják a „jósda” általános szerződési feltételeit. Márpedig a stúdióban ülő szakértők mögött álló szolgáltató internetes oldalán található írásos dokumentum a legtöbbször világosan rögzíti, hogy az adásban elhangzó ígéretek ellenére a jósok, mágusok, guruk sem jogi, sem erkölcsi felelősséggel nem tartoznak a betelefonáló felé a jóslásokkal kapcsolatban.
A civilek szerint az is veszélyes lehet a fogyasztók pénztárcájára, hogy a magas percdíjjal számolt hívások esetén sem garantált a műsorba jutás, elsőre legalábbis biztosan nem. A kapcsolási díjon kívül márpedig várakozó hívásdíjat is számol a telefonszolgáltató.
Az sem utolsó szempont, hogy a tapasztalatok szerint tíz fogyasztóból általában egy sem tudja azt, hogy ha felhívja a televíziós jósvonalat, azzal máris hozzájárult az elkészült felvételek korlátlan felhasználásához. Nem kell tehát meglepődni, ha a gyanútlan alany később egy reklámban találkozik újra saját jóslatával – magyarázta a szakértő.
A fogyasztóvédők szerint mindez amiatt kockázatos, mert az efféle műsorokat éppen olyanok hívják nagyobb számban, akik lelki vagy testi betegségben szenvednek, vagy hiszékenyebbek az átlagosnál, emiatt könnyen rászedhetők a fizetős átverésekre.
Meglehetősen magas díjért cserébe semmilyen „kézzelfogható” és érdemi információt nem kapnak a fogyasztók – összegezte a FEOSZ a jósműsorokkal kapcsolatos tapasztalatait.