A nem kellő szakértelemmel megszervezett utazás vagy a nem hozzáértő közreműködő kiválasztása kellemetlen meglepetéseket okozhat
– hívja fel a figyelmet a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ). Könnyűnek tűnik az interneten keresztül repülőjegyet foglalni, szállásra előfoglalást adni, mivel a világ bármely pontján néhány kattintással elérhetők a lehetőségek, azonban abban a pillanatban, ahogy a helyszínre utazáskor probléma merül fel, máris kiderül, hogy szakértelem híján megannyi buktatót rejt magában az egyéni szervezkedés.
Gyakran előfordul például, hogy csak a helyszínen derül ki, az ismeretlen eredetű honlapon megadott információk nem vagy csak részben felelnek meg a valóságnak. Így például a lefoglalt szállodától öt-tíz percre lévő tengerpart vagy városközpont valójában autós utazást jelent, a szállodai szobáról készült fotók ügyes beállítással, speciális optikák alkalmazásával készültek, a szoba mérete, felszereltsége nem egyezik a korábban megadottakkal. Vagy ami még rosszabb, a helyszínen kiderül, nincs is foglalásunk a telt házas szállodában.
A MUISZ szerint érdemes szakértői segítséget igénybe venni a családi nyaralás megszervezésekor, az irodákban a tájékoztatás és a teljes ügyintézés magyarul zajlik, az utazási szakemberek minden kérdésünkre türelemmel megadják a választ. Az esetleg mégis bekövetkező hibás teljesítés vagy panasz esetén pedig van kihez fordulni, az utazási irodák ugyanis mindent megtesznek a mielőbbi megoldás, kárrendezés érdekében.
Az utazási iroda kiválasztása esetén mindenképpen bizonyosodjunk meg arról, hogy az adott vállalkozásnak van a Budapest Főváros Kormányhivatala által kiadott bejegyzési számmal. Az engedélyezett utazási vállalkozások listáját megtalálhatjuk ugyanitt, a hivatal által vezetett nyilvános nyilvántartásban, amely tartalmazza az utazásszervezők és az utazásközvetítők listáját.
Jellemzően több szervezet és oktatási intézmény, valamint számos magánember és akár vállalkozás vág bele jogosulatlanul az utazások szervezésébe, az esetek jelentős részében iskolai vagy tanulmányi kirándulásnak álcázva az utat. Az így szervezett utazások azonban számos kockázatot rejtenek magukban. Akinek nincs utazásszervezői engedélye, annak általában tapasztalatai, helyismerete és baj esetén segítséget jelentő anyagi fedezete sincs, ezért a kirándulás hibás teljesítésekor általában nincs kihez fordulni, akkor sem, ha jogos panaszról van szó.
Nemzetgazdasági szempontból is komoly problémát jelentenek a jogosulatlan utazásszervezések, hiszen ezek bonyolítói jellemzően nem fizetnek adót a tevékenységük után. Leginkább ennek az adóelkerülésnek tudható be, hogy egyes esetekben a regisztrált utazási vállalkozásoknál valamivel kedvezőbb áron tudnak utazásokat vagy egyes részszolgáltatásokat biztosítani a jogosulatlan szervezők. Legtöbb esetben semmilyen számlát vagy pénzügyi elismervényt nem adnak az ügyfélnek.
Tudatos fogyasztóként azonban nagyon fontos, hogy kellőképpen mérlegeljük, hogy az utazásokra szánt pénzünket kikre bízzuk, és milyen minőségű szolgáltatásokra költjük. Különösen igaz ez akkor, ha belegondolunk, hogy az ilyen jellegű szervezőknek, szervezeteknek, vállalkozásoknak felelősségbiztosításuk sincs, így amennyiben az utazás valamilyen oknál fogva meghiúsul, semmi biztosíték nincs arra, hogy visszakapjuk a befizetett összeget.
Könnyebben érthetők a biztosítások
Kezdődik az utazási szezon, ilyenkor a biztosítóknál is gyakrabban jelentkeznek az ügyfelek, egyre nagyobb kereslet van ugyanis az utasbiztosításokra, ami számos váratlan helyzetben nyújthat segítséget külföldön. Egy uniós irányelv alapján a turisták tájékoztatását ma már egységes, könnyen érthető, piktogramokkal ellátott terméktájékoztatók is segítik, függetlenül attól, hogy indulás előtt utazási irodában vagy online csatornákon keresik a megfelelő biztosítást.
Az új terméktájékoztató rövid, közérthető és jól összehasonlító formában foglalja össze, hogy mire terjed ki az adott biztosítás és mire nem, vagy például hogy hol érvényes, milyen korlátozásokat tartalmaz a fedezet, mikor és hogyan kell fizetni, vagy mi a kockázatkezelés kezdete és vége – hívta fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége.
A biztosítási termékek összehasonlíthatóságát az is segíti, hogy azonos tartalom mellett ugyanazok a piktogramok jelennek meg minden terméknél. Az ismertetőt uniós követelmény szerint immár minden esetben az ügyfél rendelkezésére kell bocsátani. A biztosítók termékismertetői február végétől folyamatos jelennek meg az utazási irodáknál.