A kereskedelmi szálláshelyek teljesítményének további jelentős javulását mutatják a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap közzétett novemberi adatai. Késő ősszel 6,5 százalékkal nőtt a hotelek, szállodák vendégforgalma az előző év novemberéhez képest, míg a bevételük 15 százalékkal emelkedett.
A kiváló eredményekhez hozzájárult, hogy Magyarország biztonságos ország, emiatt is rendkívül népszerű úti cél.
– Az elmúlt évek jelentős állami és önkormányzati beruházásainak köszönhetően hazánk, illetve Budapest vonzóbb, mint valaha – jelentette ki a számok kapcsán a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója. Guller Zoltán rámutatott: a belföldi vendégéjszakák ötszázalékos növekedése mellett a külföldi vendégéjszakák aránya kimagasló mértékben, 8,2 százalékkal nőtt.
A magyarok közel egymillió vendégéjszakáért fizettek novemberben, a bővülés üteme akkor a nyári hónapok fokozódó dinamikáját is lekörözte 5,6 százalékkal. Megugrott honfitársaink költése: az előző évhez képest 14,9 százalékkal többet, 19,1 milliárd forintot költöttünk szállásra novemberben, így összesen közel 35 milliárd forint bevételt könyvelhettek el a kereskedelmi szálláshelyek a tizenegyedik hónapban.
– A kiemelkedő belföldi adatokhoz az őszi iskolai szünet hatása mellett a turisztikai ügynökség őszi forgalomélénkítő kampánya is hozzájárult – jegyezte meg Guller Zoltán. Hozzátette, november végéig az ország minden részében növekedett a vendégforgalom.
– Egyre több desztinációban sikerül csökkenteni a szezonalitást, és a forgalom területi koncentrációja is enyhül – tette hozzá.
A hazai turizmusban az összes vendégéjszakaszám csaknem 50 százalékkal nőtt 2010-hez képest, a belföldi vendégéjszakák száma több mint 45 százalékkal, míg a külföldieké több mint 52 százalékkal emelkedett. A szálláshelyek 112 százalékkal növelték bevételeiket tavaly januártól novemberig a 2010-es időszakhoz képest.
– Ha a december is hasonlóan erős növekedésről szól, akkor a 2017-es összeredmény megközelítheti a 30 milliós vendégéjszakaszámot, mivel november végéig elértük a 2016-os egész éves teljesítményt, a 27,6 millió éjszakát. Ezzel a magyar turizmus nagyot lépne előre a 2030-ra kitűzött célja, az 50 millió vendégéjszaka elérése felé – fogalmazott a vezérigazgató.
A belföldi turizmus fejlődésében még mindig nagy szerepük van a Széchenyi-pihenőkártyáknak, noha a készpénzes költés is nagyarányú növekedést mutat a szálláshelyeken.
Tegnap a legnagyobb Szép-kártya-kibocsátó, az OTP azt közölte, hogy tavaly mintegy 80 milliárd forintot költöttek a plasztiklap tulajdonosai. Ez több mint 8 százalékos növekedést jelent a 2016-os eredményekhez képest, vagyis rekordot döntött a kafetériaelem.
A legnépszerűbb időszak az előző évben is a nyár volt, abban a három hónapban a kártyabirtokosok több mint 27 milliárd forintot fordítottak pihenésre, ami az éves költés harmadát jelenti. Ezt követte a három tavaszi hónap, amikor a dolgozók 21 milliárd forintnyi juttatást használtak fel Szép-kártyájukkal.
Tavaly is a budapest–közép-duna-vidéki régióban használták a leggyakrabban a fizetőeszközt, míg a második helyre az észak-magyarországi régió került, a harmadik legkedveltebb országrésznek pedig a Nyugat-Dunántúl bizonyult.