Ma már csak a 2019-re érvényes éves és megyei matricákkal hajthatunk fel autópályáink fizetős szakaszaira. Ha mégis matrica nélkül hajtunk fel, egy órán belül mobiltelefonnal, online vagy fix elárusítóhelyen meg kell venni az e-matricát, ellenkező esetben büntetést fizetünk.
Személyautó esetében 14 875 forint a bírság, amely 30 napnál hosszabb késlekedés után közel 60 ezer forintra nőhet. Az úthasználati díjak nem változtak, a személygépkocsik üzemben tartóinak a megyei matricáért 5000, a tíznaposért 3500, a hónaposért 4780, a félévesért 28 680, az évesért 42 980 forintot kell fizetni.
A rendszeres pályahasználóknak érdemes áttekinteni a matricák kombinációit: vannak 2-3-4-5 havi bérletek is, és 2-3 megyei matricával le lehet fedni a gyakori útvonalakat.
Miközben az árak nem nőttek, a fizetős útszakaszok hosszabbak lettek. Két, tavaly decemberben átadott útszakasz vált díjkötelessé: az M35-ös autópályának a 481-es számú főút és Berettyóújfalu közötti 18,7 kilométeres szakasza, valamint az M4-es autópályának a Berettyóújfalu és a 47-es főút közötti 3,7 kilométeres része. Ebben az évben sokkal nagyobb bővülés elé néz a hálózat, vagyis a matricavásárlók lényegesen többet kapnak majd a pénzükért.
A közlekedést felügyelő innovációs tárcától kapott tájékoztatás szerint az idén elkészül az M44-es, vagyis a Kecskemét–Békéscsaba sztráda első szakasza a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszakürt és a Békés megyei Kondoros között.
Ezzel két olyan megyében áll majd forgalomba négysávos út, ahol jelenleg nem található ilyen, és várhatóan ezek szintén részei lesznek a megyei matricák rendszerének. Hasonlóképpen fehér folt tűnhet majd el a térképről Nógrád megye esetében, ahol ebben az évben végig kiépül az M21-es gyorsforgalmi az M3-as, Hatvan és Salgótarján között.
A Pest megyei matrica jövőre azért lesz értékesebb, mint jelenleg, mert két fontos gyorsforgalmi útszakasz is elkészül: az M4-es az M0-s és Cegléd között, valamint az M2-es gyorsforgalmi út az M0-s és Vác között, emellett egy kapcsolódó beruházásban megépül az összekötő út az M2-es dunakeszi északi csomópontja és a 2-es főút között.
Az Adriához igyekvők számára jó hír, hogy még az idén kész lesz az M70-es négysávúsítása Letenye és Tornyiszentmiklós között, annak pedig a kaposváriak örülhetnek leginkább, hogy az M67-es megépül Kaposfüred és a Látrány között, hisz ez a két csomópont igen közel helyezkedik el a somogyi megyeszékhelyhez, valamint az M7-eshez.
A fentieken kívül vannak ingyenesen használható gyorsforgalmi útszakaszok is. A főváros körül húzódó M0-s egyes szakaszai ingyenesek.
A körgyűrű nagy része ingyenesen használható, az északi szakaszán (Gödöllő és a Budapest, Szentmihályi úti kijárat között), valamint délen azonban fizetni kell az úthasználatért, és fizetősek a körgyűrűből a fővárosba vezető utak is.
Az M4-es autópálya Vecsés és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között ingyenes. Pest megyén kívül csak igen rövid autópályaszakaszok használhatók díjmentesen. Ilyen az M6-osról Dunavecse felé leágazó M8-as autópálya Fejér és Bács-Kiskun megye között húzódó szakasza.
Somogy megyében pedig a kaposvári elkerülőút 61-es főúti része használható díjmentesen. Ingyenes marad az M9-es Tolna és Bács-Kiskun megye között.
Az 58-as és az 5826-os számú utak közötti rövid szakasz az M60-as autópályán délnyugat felől kerüli el Pécset, és 2019-ban is díjmentesen használható.
Nem került be a fizetős gyorsforgalmi utak közé a Székesfehérvár–Várpalota–Veszprém négysávos út sem – talán az egyetlen, Inotánál meghagyott lámpás gyalogátkelőhely miatt –, pedig a régi 8-as nyomvonalán haladó félsztráda kiváló menekülőút lehet azok számára, akik a nyári csúcsban a fővárosból a Balaton északi partjára igyekeznek.