A lengyelországi Swinoujsciében található cseppfolyós gázt (LNG) fogadó terminál bővítésére készül az üzemeltető Gaz-System. A nemzeti földgázszállító társaság igazgatósági tanácsa a napokban döntött arról, hogy elindítja a tervezési és előkészítési folyamatokat – írta a Naturalgas Europe című szaklap. A Lech Kaczynski nevét viselő terminál új kikötőállomásokkal bővül, a tervek szerint 2021-re készülnek el.
A terminál 2016 óta fogadja a világ más tájairól cseppfolyós formában, tankerhajókon érkező földgázt. Az energiahordozót aztán ismét gázneművé alakítja, majd betáplálja a nemzeti gázhálózatba. Jelenleg évi ötmilliárd köbméteres kapacitással működik, ami Lengyelország gázigényének közel harmada. Hosszú távú szerződése van a Quatargasszal, amelynek értelmében évente hárommillió köbmétert kap az arab államtól, de Norvégiából, illetve az Egyesült Államokból is érkeznek az azonnali piacon megkötött szerződések szerinti szállítmányok.
Amennyiben évi 7,5 milliárd köbméteresre sikerül bővíteni a kapacitást – ez korábbi tervekben szerepelt, de a mostani hírekben nincs szó róla –, az már Lengyelország éves felhasználásának mintegy felét jelentené. Az észak-európai állam saját gáztermelése is jelentős, az igényeinek 10-15 százalékát pedig orosz importból fedezi. A terminál megépítésének célja a forrásdiverzifikáció, illetve az orosz vezetékes gáztól való függés leépítése volt. Lengyelország tervei között azért továbbra is szerepel gázvezeték, csak más irányban: a Balti-tengert szelné át egy új, Norvégiáig érő cső.
A frissen bejelentett kikötő- és mólóbővítés arra utal, hogy az azonnali piacok és a hosszú távú LNG-szerződés kombinálása bevált. Ez nemcsak Lengyelország, hanem szomszédai számára is kedvező hatással lehet hosszabb távon, de Magyarországot is pozitívan érintheti. A terminál ugyanis az egyik végpontja az Európai Unió ellátásbiztonságot növelő tervének, az észak–déli gázfolyosónak.
Az elképzelés szerint a Lengyelország és Horvátország közti államok gázvezetékrendszereinek összeköttetése révén egy viszonylag rugalmas, minden érintett hasznára váló folyosó jönne létre. A másik végpont tehát a horvátországi Krk-terminál lenne, amelyről Zágráb 2018-ban dönt, az Európai Hálózatfejlesztési Eszközből pedig 102 millió eurót hívhat le a projektre.