Nem sikerült megegyezni a hitelezőkkel a tegnapi beszállítói és hitelezői fórumon, az Ikarus Egyedi Kft. buszgyártása ezért veszélybe került – áll a vállalat lapunkhoz eljuttatott közleményében. Bár Mészáros Csaba főtulajdonos felajánlotta a hitelezőknek a 99 százalékos tulajdonrészét, az MKB Bank mint a legnagyobb hitelnyújtó nem fogadta el a javaslatot, annak ellenére sem, hogy a társaság hét év alatt a követelések teljes kifizetését ígérte.
Az Ikarus Egyedi vezetésének érvelése szerint a felszámolási eljárás esetén nem biztosítható, hogy a beszállítók hozzájussanak a követeléseikhez, a termelés megszűnése pedig veszélyezteti a már átadott járművek szervizhátterét és az onkológiai szűrőbuszok legyártását – tették hozzá.
Mint ismeretes, a BKV-nál jelenleg elektromos, szóló és csuklós Modulo buszok vesznek részt a menetrendszerű közlekedésben. A tárgyalások sikertelensége veszélyezteti a társaság vagyonának, termelőeszközeinek, készleteinek és tudásának egyben tartását, amit a kormány a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítéssel támogatott – olvasható a közleményben. Hozzátették, hogy buszgyártásra továbbra is szükség van Magyarországon, a gyártó pedig megbízható szereplőként tudna ebben részt vállalni.
Az Ikarus Egyedi Kft. augusztusban közölte, hogy 2025. szeptember 31-ig visszafizeti összes adósságát, ha folytathatja a buszgyártást, ezért megegyezést ajánlott a hitelezőknek. Csődvédelemért július 9-én folyamodtak, a kormánytól pedig a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítést kérték, aminek az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) másnap eleget tett.
Mészáros Csaba ügyvezető korábban lapunknak nyilatkozva elmondta, komoly problémát jelentett, hogy nem volt megoldva a csuklós buszok gyártásának finanszírozása, és a megrendelés túlságosan későn érkezett a vállalkozásnak. A gyártás milliárdos költségeket jelentett a vállalkozónak, tekintettel arra, hogy egy jármű értékének 75-80 százalékát az alkatrészek és a beszállítók szolgáltatásai teszik ki. Tehát nemcsak a dolgozók bérét, de az alvállalkozókat is fizetnie, finanszíroznia kellett. A nemzetközi gyakorlat szerint ilyen, nagy összegű sorozatgyártáshoz a cégek harminc-ötven százalékos előleget szoktak igényelni. Erre az Ikarus Egyedi Kft.-nek a közbeszerzési kiírás miatt nem volt lehetősége.
A kormány 2016-ban fogadta el a nemzeti autóbuszgyártás cselekvési programját azzal a céllal, hogy hozzájáruljanak a hazai gyártók versenyképességének növekedéséhez, és segítsék elő, hogy a magyar gyártók képesek legyenek felvenni a versenyt minőségben a külföldi cégekkel. E program sikerét azonban nem veszélyezteti az Ikarus Egyedi csődje.