Rájár a rúd az európai dízelmotorok gyártóira: még véget sem ért a VW amerikai adathamisítási ügye, máris itt az új botrány. Az öt német autógyártót érintő kartellvád magja ugyanis ugyanaz, mint a VW károsanyag-kibocsátási ügye. Az ötök megegyeztek, hogy a dízeltechnológia tisztítására használt adalékanyag-tartály méretét gazdaságossági okokból csökkentik. De mert a kevesebb adalékanyag nem elegendő a megadott időintervallumban a megfelelő emissziós szint elérésére, ezért nyúltak a VW mérnökei a vezérlőszoftverhez.
Ha igaz az, ami a német sajtóban az Audi, a VW, a Porsche, a BMW és a Mercedes titkos együttműködéséről megjelent, akkor nincs mit csodálkozni rajta, hogy a Daimler dízeljárműveinek kibocsátása körül sincs minden rendben. A cég előremenekült és nagyarányú visszahívást jelentett be: a Mercedes-szakműhelyekbe több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú gépkocsit rendeltek vissza szervizelésre.
A társaság mintegy 220 millió eurót (68 milliárd forint) fordít a károsanyag-kibocsátást érintő beavatkozásra, amelyet ingyenesen végeznek el. Ezzel igyekeznek megerősíteni a dízeltechnológia iránti bizalmat, amely meggyőződésük szerint továbbra is szilárd eleme lesz a meghajtási rendszerek összességének.
A dízelek körüli, időről időre visszatérő rossz hírek nyilatkozatra késztették a VW első számú vezetőjét is. Matthias Müller szerint a dízelmotorok kitiltásának és károsanyag-kibocsátásának napirenden tartása a közbeszédben a dízeljárművek ellen indított kampány része. Az intenzív kampánynak meg is lett a hatása, a dízelautók piaci részaránya csökken – mutatott rá. Megjegyezte ugyanakkor, hogy ez méltánytalan eljárás a dízeltechnológiával szemben. Leszögezte: a legmodernebb dízeltechnológia kifejezetten jól teljesít klímavédelmi szempontból a szén-dioxid-kibocsátás területén.
A dízelmotorok egységnyi megtett útra vetítve kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a benzinesek, így kevesebb szén-dioxidot is bocsátanak ki. A teljes járműflotta átlagában így nagyban hozzá tudnak járulni a klímavédelmi célok teljesítéséhez. Az viszont egyáltalán nem szerencsés fejlemény, hogy a vásárlói preferenciák az egyre nagyobb motorral rendelkező és egyre nehezebb, így nagyobb fogyasztású dízelautók irányába mutatnak.