A napokban értékelte a Legfőbb Ügyészség a fogyasztók érdekében indított eljárásokat, amelyekről megállapította: eredményesek, annak köszönhetően, hogy közérdekvédelmi hatáskörben kiemelt figyelmet fordítanak a fogyasztói jogok érvényesülésére.
Az ügyészség fellép a fogyasztók érdekeinek védelmében egyrészt úgy, hogy ellenőrzi a fogyasztóvédelmi hatóság döntéseinek törvényességét, másrészt úgy, hogy közérdekű perben fogyasztóvédelmi keresetet nyújt be a bírósághoz, kezdeményezi az általános szerződési feltételek tisztességtelenségének megállapítását.
Tavaly az általános szerződési feltételek tisztességtelensége miatt – elsősorban utazásszervezéssel, ingatlanközvetítéssel, internetes kereskedelemmel foglalkozó gazdálkodó szervezetekkel szemben a hatóság 42 keresetet nyújtott be, 56 esetben – többnyire eredményes – perelhárító intézkedést alkalmazott, így gyorsan, hatékonyan elérte a tisztességtelen elemek kiküszöbölését.
A vádhatóság a fogyasztók széles körét érintő jogsértés miatt tavaly két fogyasztóvédelmi keresetet is benyújtott. Az egyiket utazási iroda által törvénysértően alkalmazott foglalási díj miatt, a másikat egy mobilszolgáltató ellen azért, mert az SMS-ben küldött fizetési felszólítások díját jogellenesen számította fel a fogyasztóknak. A mobilszolgáltató ellen indult pert az ügyészség megnyerte, a másik még folyamatban van.
Legutóbb egy külföldi tulajdonú bank ellen nyert jogvitát a hatóság. Abban az ügyben az ügyfelekre nézve hátrányos feltételek több pontját minősítette tisztességtelennek az ügyészség, ezért megindította a közérdekű pert. A Fővárosi Ítélőtábla pedig osztotta az ügyészség álláspontját, és jogerősen megállapította, hogy a bank tisztességtelenül alkalmazta az általános szerződési feltételek néhány kikötését.
Az ügyészi közérdekű keresetindítás hatékonysága azért kiemelkedő, mert az ügyészi kereset alapján hozott bírói ítélet hatálya minden fogyasztóra kiterjed – szögezte le közleményében a Legfőbb Ügyészség.