Nagyvárad, Temesvár, Arad és Kolozsvár Nyugati Szövetség (AVE) néven együttműködési megállapodást kötött. A szövetség egyelőre olyan informális fórum kíván lenni, amely ötletek és tapasztalatok kicserélésére szolgál a négy város vezetője között. A partnerség részeként regionális fejlesztési társulást is létrehoznak az európai uniós források megpályázása érdekében.
Az AVE céljai között szerepel a négy város közötti mobilitási lehetőségek fejlesztése, az erdélyi, a Via Carpathia, illetve a Temesvár–Belgrád autópálya megépítésének felgyorsítása, a környezetkímélő mobilitás növelése a városok metropoliszövezetében vasút-, metró-, villamos-, trolibusz- és villanymotoros autóbuszvonalak kiépítésével, illetve egy-egy regionális kórház építése Kolozsváron és Temesváron.
A nyugat-romániai megyék elöljárói amúgy egy ideje nem titkolják a Bukarest-központú politizálással szembeni elégedetlenségüket. A kezdeményezés fontos mozgatórúgójának tekinthető, hogy Románia immár hagyományosan sereghajtónak számít az uniós alapok felhasználása tekintetében. A tavalyi évet például ötszázalékos abszorpcióval zárta, ami 1,23 milliárd euró hasznosítását jelenti, és 2018 sem jelent áttörést.
A szeparatizmus máris megfogalmazott vádját a volt miniszterelnök, mai kolozsvári polgármester, Emil Boc így próbálta elhessegetni: „A projekt nem Bukarest ellen irányul, ellenkezőleg, az erősebb és gazdagabb Románia megteremtése a célunk. A világ egyetlen országa sem lehet gazdagabb erős és gazdag városok nélkül. Mindennek alapját a szubszidiaritás elve képezi, amely egyben az EU alapja is: a döntéseket azon hatóságnak kell meghoznia, amely a legközelebb áll az állampolgár szükségleteihez.
Csakis így lehet működtetni a gazdasági fejlődés valamennyi motorját. A központosított kormányzás a múlté.” Nem véletlenül, a legfőbb romániai kormányerő, a szociáldemokrata párt ugyanis roppant vehemensen, azokat a lózungokat hangoztatva reagált a kezdeményezésre, ahogy a a teljes román politikai társadalom általában reagál székelyföldi autonómiatörekvésekre.
A kezdeményezéshez mindenesetre máris többen kívánnak csatlakozni. Például a bánsági Resicabánya, amelynek elöljárója a térség fejlődésének egyetlen lehetőségeként tekint a társulásra. Az ügyben kakukktojásnak tekinthető Iasi, tény azonban, hogy Moldva egykori fővárosának polgármestere is bejelentette, hogy keresi az AVE-hez való csatlakozás lehetőségét.
Tánczos Barna RMDSZ-es szenátor, a román szenátus állandó bizottságának háznagya a Digi24 hírtelevízió egyik hétfő esti műsorában úgy fogalmazott, hogy az elkövetkező időszakban újabb szövetségek létrehozatalára lehet számítani, miután Corina Cretu, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős román biztosa nemrég bejelentette: 2021-től a megyeközpontok Bukarest helyett közvetlenül Brüsszelhez fordulhatnak majd az EU-s források lehívásáért. Tánczos szerint az első válasz erre a lehetőségre a Nyugati Szövetség. „Feltehetően létre fog jönni a Keleti, és miért ne, a Székelyföldi Szövetség is. És sok további szövetség” – mondta Tánczos Barna.