A kgfb-díjak vitathatatlanul drasztikus mértékben megemelkedtek az elmúlt 3-5 évben a haszongépjármű-piacon – mondta lapunk kérdésére Gergely László, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezető igazgatója.
– Egyes esetekben ez valóban elérheti a 300-400 százalékot, ha pedig 5-10 éves távlatban vizsgálódunk, akkor a mértékek az akkori díjak százszorosára emelkedtek. Példaként: míg egy kamion pótkocsiját 2008-ban évente 2000 forintért lehetett biztosítani, mára ez az összeg 150-200 ezer forintra nőtt.
Egy nyerges vontató éves kgfb-díja 2008-ban 200 ezer forint volt, mára ez a díj 600-800 ezer forintra emelkedett, és ugyanez igaz a buszokra is, ahol a tíz évvel ezelőtti díjak mára megháromszorozódtak. Az autóbuszoknál csak az utóbbi egy évben átlagosan 30-50 százalékos díjemelkedés volt.
A társaságok idén meghirdetett kgfb-díjait tekintve úgy becsülik, hogy a rendszerben legalább 30-40 százalékos túlárazás van.
Mint ismert, a NiT Hungary a közelmúltban a kormányzathoz fordult az autóbuszok biztosításának három-négyszeres drágulása miatt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pedig vizsgálatot rendelt el az ügyben.
Az MKFE szintén évek óta szorgalmazza a kgfb-piac átvilágítását az irreálisan magas biztosítási díjak miatt. Az érdekvédelmi egyesület álláspontja szerint a kgfb-díjak 30-40 százalékos azonnali mérséklése nem okozna üzleti hátrányt a biztosítóknak, miközben ez a csökkentés egy 5-10 autóval dolgozó személy- vagy áruszállító vállalkozásnak évente többmilliós megtakarítást jelentene.
– A szakma évek óta a túlélésért küzd, a vállalkozások rendkívül nyomott árakon dolgoznak – magyarázta Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára. A fuvardíjak 5-10 százalékos emelése tehát régóta indokolt lenne. Ha ehhez hozzávesszük a kgfb-díjak emelkedését, továbbá az EU-s szabályozásokat, például a kiküldetési irányelvből fakadó többletköltségeket, a fuvardíjak 20-30 százalékos emelése is bekövetkezhet.
A biztosításidíj-képzés rendszere ugyanakkor szigorú szabályokhoz kötött, Somogyi Gábor és Gergely László ezért óvatosan fogalmazott, amikor a kormány ilyen irányú ígéretéről kérdeztük őket, azonban mindketten üdvözölték a beavatkozás szándékát. Szerintük főként a biztosítási piac szereplőinek kellene mértéktartást tanúsítaniuk, amikor meghirdetik az éves díjaikat.
A kormányzati, hatósági oldalról pedig leginkább azt kellene vizsgálni, hogy a társaságok visszaélnek-e gazdasági erőfölényükkel – vélekedett Gergely László, aki szerint ha ez beigazolódik, akkor azonnali beavatkozásra van szükség.