Hagyományosan megkezdődtek a szezonális leértékelések az üzletekben: augusztus elején rengeteg ruházati boltban, cipőüzletben, a hipermarketek divatáruosztályán, továbbá a szabadidős tevékenységekkel kapcsolatos árusítóhelyeken, illetve kifejezetten a nyaraláshoz, vízparti időtöltéshez, nyári programokhoz szükséges eszközök eladóinál, továbbá a bútorkereskedőknél és a kertészetekben megjelentek a 30-40-50 százalékos árengedményt jelző táblák.
A nyári akciós hullám jellemzően az évszak második felében kezdődik minden évben, amikor a készleten maradt tipikus szezonális termékeken hétről hétre egyre nagyobb kedvezménnyel igyekeznek túladni a kereskedők egészen az őszi áruk megjelenéséig – tájékoztatta lapunkat korábban az Országos Kereskedelmi Szövetség. A leértékelések mögött – amikor a kereskedő a saját nyeresége terhére vállal árengedményt – jellemzően a fogyasztás ösztönzése áll, illetve az a szándék, hogy a boltos felszabadítsa a raktárt. Az árengedmény mértéke és az érintett termékek köre teljes egészében a kereskedők döntésén múlik, azt jogszabály nem szabályozza, hiszen a vállalkozás lényegében a bevétele egy részéről mond le az akció érdekében.
A leárazás időjárásfüggő is, hiszen például nagy melegben megnő az igény a strandcikkek, kánikulai termékek iránt, ekkor nincs szükség túl nagy leértékelésre, mert teljes áron is elkel az áru, míg hűvösebb időjárás esetén az a tapasztalat, hogy az emberek szívesebben mennek vásárolni a kültéri program helyett, ilyenkor tehát érdemes akciókkal fokozni a beszerzési hajlandóságot. – Az igazi készletkisöprés augusztus vége felé várható, akkor a beragadt árucikkeket árusítják ki jelentős kedvezménnyel a kereskedők – mondta ennek kapcsán Vámos György főtitkár.
A kiskereskedelem szárnyalása miatt idén nincs szükség olyan akciózásra, mint a válság éveiben, amikor a leértékelések a mélyrepülésben lévő lakossági költekezés élénkítését szolgálták – ez leginkább az olyan kisebb kereskedőknek jelentett mentőövet, akik nem rendelkeznek akkora tőkével, hogy ne okozzon gondot számukra, ha beragadnak a termékek. A butikokkal szemben a nagyobb láncok e tekintetben is előnyben vannak, hiszen az árengedménnyel járó „veszteség” kevésbé terheli meg a céget, ráadásul az akcióra betérő vásárló nagy eséllyel mást is választ a nagy kínálatból.
Manapság a piaci verseny már nem feltétlenül az árakon múlik: mivel a lakossági fogyasztás egész évben, szezontól függetlenül nagyon erős, inkább a hagyományok kedvéért akcióznak a boltok. A leértékelési hullám egyébként jellemzően nem egyszerre kezdődik a piacon, viszont egészen szeptemberig tart, amikor több helyen lehet találkozni a kedvezményt jelző feliratokkal, miközben augusztus közepén már megjelennek a polcokon az őszi, illetve az iskolakezdéssel kapcsolatos termékek.
Kitart a lendület
Elemzők szerint a kiskereskedelmi forgalom idén az egész évben a tavalyit meghaladó ütemben, várhatóan 6,0 százalékot meghaladó mértékben nő. Ezzel az ágazat jelentősen hozzájárul a gazdaság összteljesítményét jelző bruttó hazai termék (GDP) élénk emelkedéséhez is. Már a második negyedévben is a lakossági fogyasztás lehetett a gazdasági bővülés legfontosabb hajtóereje.