Nem biztos, hogy valóban megépül az M0-s autópálya hiányzó nyugati, a budai hegyeken át vezető szakasza, legalábbis erre következtettek szakértők abból, hogy az országos területrendezési terv térképéről eltűnt az M0-s nyugati szektora, illetve hogy a Parlament törvényalkotási bizottsága úgy módosította a rendezési tervet, hogy abból kimaradna a Budaörs–Budakeszi–Nagykovácsi–Budapest (II. kerület) közötti szakasz.
Bár lapunk nem kapott információt az illetékes tárcától a fejlesztésről, azonban egy, a tervekre rálátó forrásunk elismerte, valóban felmerült már az elmúlt évben, hogy esetleg elállnak az M0-s elkerülő autópályagyűrű befejező szakaszának megépítésétől.
A december legvégén napvilágot látott, a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű fejlesztéseket tartalmazó listán azonban szerepel az M100-as jelzésű gyorsforgalmi út, amely az M1-est köti össze Esztergommal. Ez a fejlesztés része a megyeszékhelyek gyorsforgalmi kapcsolatát biztosító programnak.
A korábban kétszer egy sávosnak, majd gyorsútnak tervezett, mintegy 32 kilométer hosszú, a mai tervek szerint kétszer két sávos M100-as autóút nyomvonala az új M1 Bicske (Mány) autópálya-csomóponttól indul, főúttal bekötve oda az 1. számú főutat, majd Zsámbékot, Tököt, Perbált és Tinnyét nyugatról, Dágot, Únyt, Csolnokot és Leányvárt keletről elkerülve, a 10-es főutat külön szintű csomóponttal keresztezi. Továbbhaladva a Budapest–Esztergom vasútvonal felett halad át, majd Kesztölcöt nyugatról elkerülve a 117. számú főúton halad tovább Esztergom-Kertvárosig.
A tervezett nyomvonal mintegy 20 kilométerrel nyugatra részben megismétli az M0-s nyugati szakasz ívét. Ahhoz azonban, hogy az M0-s északi szakaszának végpontjáig, a 10-es útig érjen, építeni kell egy, a mai 10-es út nyomvonalával párhuzamos, de nem lakott területen haladó új gyorsforgalmi utat Észak-Buda és Kesztölc között. A 10-es út vonala ugyancsak erősen beépült, nem lesz könnyű ott elkerülő nyomvonalat kijelölni, valószínűleg alagút építésére is szükség lehet.
A terv sikeréhez szükség van az M0-s északi szakaszának megépítésére, amely jelenlegi végpontjától, azaz a Megyeri híd budai hídfőjétől és a 11-es út csomópontjától a 10-es útig vezet. Ezt a részt már előkészítették, kivitelezése a korábbi tervek szerint 2023-ra fejeződhet be.
A fenti elképzelések szerint tehát az új elkerülő útvonal az M0/M1 csomópontjától az M1 bicskei elválásán keresztül az M100-as úton Esztergomig/Kesztölcig vezetne, majd onnan az M10-es úton érkezne el az M0-s északi szakaszához. Mint látható, az útvonal magában foglalja az M1-es mintegy 30 kilométeres szakaszát – hívta fel figyelmünket informátorunk.
Az autópályák közül legforgalmasabb hazai útvonal azonban jelenleg is építés alatt áll. Egyfelől a közútkezelő az elmúlt évben az út burkolati hibáit folyamatosan javította, és ebben az évben ugyanez folytatódik. Eközben megkezdődött az M1-es teljes átépítésének és bővítésének tervezése, és 2021-ben megkezdődhet a kivitelezés is Budapest és Győr között.
Az átépítés teljes rekonstrukciót jelent a meglévő pálya esetében, vagyis az alapokig újjáépítik a sztrádát. Informátorunk szerint az M1-es forgalmának növekedése indokolja a bővítést, azonban ha a Budapest és Bicske közötti szakasz egyben kerülőút is lesz, akkor meg kellene fontolni a kétszer négy sávosra bővítést.
A fővárost alternatív úton elkerülő útvonal előnye lehet, hogy olcsóbban megvalósítható, mint a hegyvidéki, természetvédelmi terepen vezető M0-s nyomvonal – vélekedett szakértőnk. Ugyanakkor jelentős kerülő a nyugat–keleti irányú tranzitforgalomnak, emiatt vélhetően nem csökken a déli–keleti szektorok jelenlegi terhelése.