A nemzeti mobilfizetési rendszer (NMFR) továbbfejlesztését jól szolgálhatja a működése során keletkező nagy mennyiségű valós idejű adat (Big Data) elemzése és hasznosítása – áll a rendszert üzemeltető Nemzeti Mobilfizetési Zrt., lapunkhoz eljuttatott tanulmányában. Mint megállapították, a nagy adathalmazok elemzése lehetővé teszi, hogy korábban nem ismert, sőt nem is sejtett összefüggéseket ismerjünk meg. A szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások számára különösen fontos a felhasználói szokások, mobiltechnológiákon és internethasználaton alapuló aktivitások nyomon követése és elemzése.
Az SAP szoftvercég egy olyan pilot projektet (próbaüzem) futtatott le nemrégiben, amelyből kiderült, hogyan tehető hatékonyabbá az NMFR adatainak elemzése. A HANA nevű fejlesztés egy teljes egészében memóriaalapú adatbázis- és alkalmazásplatform. A módszer előnye, hogy számos folyamat esetén a hagyományos vagy részben memóriaalapú adatbázis-kezelők válaszidejének tizede vagy akár százada a HANA reakcióideje.
A technológia lehetőséget nyújt az egyes műveletek egyszerűsítésére és valós idejű alkalmazások kiszolgálására. Csökkenthető az IT-rendszerek bonyolultsága, elhagyhatók például a különálló alkalmazásszerverek. A teszt eredményeinek értékelése után egyértelművé vált, hogy jelenlegi folyamatainak automatizáltsága az NFMR-re tovább javítható.
A továbbfejlesztési irányok között szerepel például a parkolási rendszereknél a parkolóhelyek foglaltságának jelzése vagy a parkolóhelyre való irányítás. A nemzeti elektronikus jegyrendszer platformon összehangolhatóvá válhatnak a közlekedési módok, megvalósulhat a járatok csatlakozásának kezelése.
A budapesti közösségi közlekedésben alkalmazott, bevezetés alatt álló elektronikus jegyrendszer az utasadatok alapján lehetővé teszi annak megállapítását, hogy milyen eseményekkel függ össze az utasszámok változása. Mérhetővé válik például az is, hogy egy komolyabb építkezés alternatív útvonalra, vagy pedig más közlekedési eszközre tereli-e az utasokat.
Az adatokból az is kiderülhet, hogy a menetrendi pontosság és az utaslétszám között van-e összefüggés, azaz egy magasabb szolgáltatási szint finanszírozható-e jegybevételekből. Megismerhetővé válik továbbá az ellenőrzések közvetlen kihatása a jegybevételekre.