Egyre többen kedvelik ma már a tengerentúlról átvett szokásokat. November elején az iskolákban, illetve a fiatalok körében halloweenbulikat szerveznek, de igen népszerű a szerelmesek napjának megünneplése is Valentin-, vagyis Bálint-napon.
Ebből az alkalomból ma ismét elindítja külön kisvasút-kirándulását a Lillafüredi Állami Erdei Vasút, ami az erdei táj szépségeinek megfigyelése mellett több különlegességgel is szolgál. Az érkezés után a párok megtekinthetik a lillafüredi kisvasút és környéke történetét bemutató Lillafüredi Ökoturisztikai Központot, rövid sétát tehetnek a kivilágított függőkertben, megtekinthetik hazánk legnagyobb vízesését, majd gyertyafényes vacsorára várják őket a helyi Tókert étteremben. A vacsora után a vendégek szintén különvonattal térhetnek vissza Miskolcra.
A vacsoramenü nem mindennapi ételekkel szolgál, a szerelmesek fogyaszthatnak kacsamájterrine-t mandarinzselével és füstölt Vilmos körtével, de az étlapon szerepel fácánleves erdei gombás derelyével, sertésszűz csicsókával és céklával, füstölt pisztráng, birsalmás paszternákkrémleves és sajttorta is, szederrel és törökmézzel.
A Valentin-napi program igen népszerű a lillafüredi kisvasúton, és a szervezők, az Északerdő Zrt. munkatársai azt tapasztalják, hogy egyre nagyobb az igény az erdei kisvasutakra, 2016-ban csaknem másfél millióan utaztak ezeken a járatokon. Főként a kisgyerekes családok és az idősebbek veszik igénybe ezt a szolgáltatást, akik nem tudnak nagyobb távolságokat gyalogosan megtenni az erdőkben, de volt már kisvasúton több esküvő is. Az erdei sínpárok azonban a magas felújítási költségek miatt elhasználódtak, egyre többször fordulnak elő pályaelhagyások, például 2016-ban a lillafüredi kisvasútnál is történt emiatt baleset.
Ezért is határozta el a kormány, hogy tízmilliárd forintot fordít a költségvetésből a kisvasutak felújítására 2018 és 2020 között – jelentette be Révész Máriusz az Északerdő Zrt. fenntartásában lévő Lillafüredi Állami Erdei Vasút lillafüredi állomásán tartott sajtótájékoztatóján.
A kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos azt mondta: Magyarországon jelenleg 21 kisvasút működik, ami jelentős turisztikai vonzerőt jelent ismert és kevésbé ismert helyeken. Ha viszont nem szánunk pénzt a kisvasutak felújítására, akkor néhány éven belül a növekvő balesetveszély miatt be kell zárni több vonalat.
A kormány úgy döntött, hogy elindít egy kisvasútfejlesztési programot: a legtöbb karbantartási, felújítási munkát a saját vasútvonalaikon az erdészetek végzik majd el, összességében hatmilliárd forint jut az erdészeti, 1,4 milliárd a MÁV-hoz tartozó és 2,5 milliárd forint a más fenntartók által üzemeltetett kisvasutak felújítására, új járművek prototípusainak kifejlesztésére.
Elmondta azt is: az erdei kisvasutaknál ez év első felében elkezdődhetnek a közbeszerzések, az Egererdő Zrt. által üzemeltetett Gyöngyösi Állami Erdei Vasúton pedig már ősszel indulhatnak a munkák, amelyekkel 2019 nyarára várhatóan el is készülnek.
Ugron Ákos Gábor, a Földművelésügyi Minisztérium helyettes államtitkára elmondta: 13 vonalon működik kisvasút az erdőgazdaságok keretén belül. A kisvasutaknak fontos ökoturisztikai szerepük van, a természet megismerésének hagyományos elemei.
Tájékoztatása szerint nyolc állami erdőgazdaság 13 vonalon mintegy 170 kilométeren működtet erdei kisvasutat. Ezek utasforgalma tavaly meghaladta a 900 ezer főt. A tízmilliárdos felújítási programból három erdőgazdaság kap négy vonalra mintegy hatmilliárd forintot. Hozzátette: magasabb üzembiztonságot és olcsóbb üzemeltetést szeretnének biztosítani a kisvasutak részére.