A könyv hét nagyobb téma köré csoportosítja az oktatási ügyeket, ilyen például az intézményi és pedagógusi autonómia, az iskolaszerkezet modernizációja – magyarázta lapunknak Zántó Edina, a BGSZC Fáy András Közlekedésgépészeti, Műszaki Szakgimnáziumának igazgatója a Civil Közoktatási Platform (CKP) Van kiút! című elemzéséről. Ennek rövidített változata a Kockás füzet, amelyre hivatkozik a Tanítanék Mozgalom, ha az oktatás megújításáról van szó.
Zántó Edina hozzátette: a felsorolt problémák, javaslatok egy részét érdemes megfontolni, ilyen például, hogy jó lenne, ha az oktatást, az oktatás feltételeit jobban lehetne finanszírozni. – Egy része az iskolák épületeinek nem megfelelő állapotú, a tantermek felszereltsége sokszor igen szűkös, például nincs projektor vagy internet, esetleg tornaterem építése lenne szükséges – magyarázta az igazgatónő.
Zántó Edina kitért arra is, hogy vannak olyan témák, amikkel nem ért egyet, vagy kiegészítésre szorulnak. Ezek közé sorolta a diákok közötti differenciálás erőteljes érvényesítését. – Természetesen szükségesnek tartom, hogy a tanulókkal képességeiknek megfelelően foglalkozzanak a kollégák, de mire van ideje annak a tanárnak, aki szakja és tantárgyai miatt 14 osztályban tanít heti 25 órában – tette fel a kérdést. Ha ehhez még hozzátesszük, hogy az osztálylétszám 30-34 fő, akkor szinte esélytelen a differenciálás – hangsúlyozta.
A tankönyvek színvonalának kérdéséről az igazgatónő elmondta, fontos, hogy több kiadványból lehessen választani, de megjegyezte, hogy az sem elhanyagolható szempont, hogy ne a „végtelenségig” növeljék a számukat, főleg ne a minőség rovására. A CKP elemzése a tankönyvvé nyilvánítást elveti, elégnek tartja a piac értékelését. Zántó ezzel szemben azt gondolja, hogy szükséges a tankönyvvé nyilvánítás folyamatának végigvitele, illetve az, hogy lektorálják a tankönyveket.
– Olyan indítvány is szerepel a Kockás könyvben, amely javasolja, hogy a „szülők számára biztosítani kell a lehetőséget arra, hogy egy tantárgy egy tanévben történő tanításához több kiadó tankönyvei közül választhassanak. Ha csak 10-12 tantárgyat veszünk évente, mellé csak két tankönyvváltozatot, és egy családban két iskolába járó gyereket, akkor lehet, hogy a szülőnek 40-48 tankönyvbe kellene belenéznie, hogy választhasson, ami nem várható el tőlük – hangsúlyozta az igazgatónő.
Zántó konkrét problémák felvetését is hiányolta a Kockás könyvből. Ilyen például a kötelező fix óraszámhoz való visszatérés kérdésköre, vagyis az, hogy 22 tanóránál ne kelljen egy tanárnak többet tanítania. Az igazgatónő szerint a jelenlegi 22-26 óra nem korrekt azzal a tanárral szemben, aki 26 órában tanít 30-34 fős osztályokat, mert nincs az igazgatónak lehetősége 22 órát adni a szakemberhiány miatt, míg más pedig 22 órát tart, a maradék 4-ben korrepetál, mondjuk 6-8 főt.