Nyáron lezárulhat a Booking.com utazásszervező portál üzemeltetői ellen indult versenyfelügyeleti eljárás – értesült a Magyar Idők.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tájékoztatása szerint a honlap mögött álló Booking.com International B. V. 2016-tal kezdve olyan e-maileket és hírleveleket küldött a magyarországi, a Booking.com-on érvényes szolgáltatói regisztrációval bíró szálláshelyeknek, amelyek alkalmasak lehetnek arra, hogy a regisztrált szállásadók összehangolják szolgáltatásaik árazását, így vélhetően megsértették a magyar versenytörvény és az Európai Unió működéséről szóló szerződés versenykorlátozó megállapodás tilalmára vonatkozó rendelkezéseit.
Az ellen a gyakorlat ellen viszont, hogy a Booking.com-ot előszeretettel használják fel külföldiek arra, hogy könnyebben juthassanak schengeni vízumhoz, úgy tűnik, egyetlen hatóság sem képes érdemben fellépni. A jelenségre csalódott szállásadók hívták fel a figyelmünket. Mint elmondták, az utóbbi években számtalanszor előfordult, hogy afrikai és ázsiai vendégek foglaltak szállást náluk, majd az utolsó pillanatban lemondták, vagy lemondás nélkül eltűntek – tehették mindezt azért, mert a portál üzemeltetői nem számolnak fel foglalási és elállási díjat.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium kérdésünkre arról tájékoztatott, hogy a vízumügyintézés rendjét mindenekelőtt az uniós közösségi vízumkódex rögzíti.
– Az általános schengeni szabályok kötelező minimumként írják le a szállásfoglalás meglétét, de nem a kifizetett szállást – jelezte a tárca, hozzátéve: ha felvetődik a gyanúja annak, hogy a kérelmező valójában nem nyaralni készül, vagy fokozott migrációs veszélyt jelentő harmadik ország állampolgáraként igényel turistacélú schengeni vízumot, a külképviselet ellenőrzi, hogy tényleg foglalt-e szállást és ki is fizette-e. Arra pedig minden esetben különös figyelmet fordítanak, hogy a kérelmező nem jelent-e kockázatot az illegális bevándorlás vagy a tagállamok biztonsága tekintetében, így alig valószínű, hogy például terroristák „bookingozással” kíséreljenek meg Európába jönni – derült ki a minisztérium válaszaiból.
A Booking.com szóvivője kérdésünkre elmondta, a netes és mobilapplikációs foglalási rendszerük törvényesen működik, a szállásfoglalóknak nem kell jelezniük tartózkodásuk okát.
A szállásukat elfoglalni nem kívánó jelentkezők kiszűrésére külön rendszert és egy biztonsági csoportot működtetnek és folyamatosan fejlesztik ezeket.
A szálláskiadók pedig szabadon választhatnak a cég által megadott üzleti megoldások között, amelyek magukban foglalják annak a lehetőségét, hogy nem visszatéríthető letétet vagy előleget kérjenek – fűzte hozzá a cég képviselője.